9 ud af 10 danskere mener, at det er vigtigt, at studerende og elever undervises i bæredygtighed
Foto: Pexels/ Ron Lach
Mellem de mange forfærdelige og bekymrende nyheder findes også de gode.
Ifølge Epinions undersøgelse har 78% af den danske befolkning hørt om de 17 verdensmål. Og '9 ud af 10 danskere mener, at det er vigtigt, at studerende og elever undervises i bæredygtighed'.
'Kvaliteten af danskernes kendskab til FN’s Verdensmål er i 2024 overordnet set steget sammenlignet med kendskabet i 2023, 2022 og 2021', skriver Epinion i deres undersøgelse. Desuden tegnes et billede af, at danskerne vægter verdensmålene højt, når '56% mener, at målene i høj grad er vigtige, mens 92% mener, at målene som minimum i nogen grad er vigtige'.
Men da der spørges, om Danmark skal gå forrest i at gøre en ekstra indsats for at nå verdensmålene, svarer færre i høj grad eller i nogen grad end i 2023 og 2022.
Alt i alt viser undersøgelsen, at danskerne både har kendskab til FN's 17 verdensmål og også vægter dem højt, men der er dog plads til forbedring. Selvom det er en høj procentdel, der har kendskab, må der ikke stoppes med at arbejde aktivt for at implementere de 17 verdensmål på nationalt plan.
Jens Christian Wandel, forperson for FN-forbundet, har på vegne af FN-forbundet sendt en henvendelse til børne- og undervisningsministeren i september om ændring af folkeskolens formålsparagraf. Der ønskes, at 'hvis Danmark skal opfylde indikatoren for mål 4.7 [se nedenfor hvad definitionen på 4.7 er] om bæredygtighed i nationale politikker, skal bæredygtighed ind i folkeskolens formålsparagraf'.
Svaret fra Mattias Tesfaye, børne- og undervisningsminister, lyder blandt andet: 'Som jeg læser folkeskolens formålsparagraf, er medborgerskab og bæredygtighed der allerede.'
På baggrund af undersøgelsens fund om usikkerheden blandt danskerne vedrørende, om graden af undervisning i bæredygtighed er tilstrækkelig, kan det tyde på, at der skal arbejdes lidt på at kommunikere, hvordan der undervises, ud til den danske befolkning.
Læs hele henvendelsen og svaret fra børne- og undervisningsministeren her.
‘Inden 2030 skal alle elever have tilegnet sig den viden og de færdigheder, som er nødvendig for at fremme bæredygtig udvikling, herunder bl.a. gennem undervisning i bæredygtig udvikling og bæredygtig livsstil, menneskerettigheder, ligestilling mellem kønnene, fremme af en fredelig og ikkevoldelig kultur, globalt medborgerskab samt anerkendelse af kulturel mangfoldighed og af kulturens bidrag til bæredygtig udvikling.’