Stop Sult Fonden

Hver dag kæmper alt for mange stadig med at give deres børn et nærende måltid mad. 690 millioner mennesker – en ud af ni – lider af sult, og endnu flere – en ud af tre – lider af fejlernæring.

Derfor administrerer FN-forbundet Stop Sult Fonden, som blev sat i verden tilbage i 2006, med det formål at indsamle penge til bekæmpelse af sult. Siden 2010, har Stop Sult Fonden støttet WFP’s arbejde i Burkina Faso, hvor 77.000 skolebørn i Sahel-regionen dagligt får to måltider nærende mad gennem FN’s fødevareprogram.

FN's Fødevareprogram (WFP), er verdens største humanitære organisation, der bekæmper sult på verdensplan, leverer fødevarehjælp under katastrofer og arbejder med lokalsamfund for at forbedre ernæring og opbygge modstandskraft. Hvert år hjælper WFP omkring 80 millioner mennesker i 80 lande, og vi er stolte over samarbejdet med deres nordiske kontor omkring Stop Sult Fonden. Læs mere om WFP’s vigtige arbejde.

Skolemad sikrer uddannelse, mindsker ulighed og bidrager til bæredygtig udvikling

Skolemadsprogrammet dækker 994 grundskoler og sikrer, at eleverne dagligt får morgenmad og frokost igennem hele skoleåret.

Gratis skolemad gør en enorm forskel for familier, fordi det giver et socialt sikkerhedsnet. For mange er skolemåltiderne nemlig afgørende for, at der er råd til at sende børnene i skole.

Ved at sende deres børn i skole, får forældrene færre munde at mætte, samtidig med at deres børn lærer at læse, skrive og regne. Skolemåltiderne tilskynder generelt forældre i Burkina Faso til at sende og holde deres børn i skole og dermed sikre dem en uddannelse og en bedre fremtid - ligesom det sikrer, at børnene bliver i stand til bedre at følge undervisningen. Det er svært at fokusere på matematik og grammatik, når maven er tom.

For at sikre at pigerne færdiggør grundskolen, får familier med døtre i de to ældste klasser i grundskolen desuden ekstra fødevarerationer.

Udover at stoppe sult og sikre, at flere børn kommer i skole, bidrager skolemåltiderne til forbedret sundhed og bekæmpelse af fejlernæring, da maden er beriget med den ernæring, som mange børn mangler.

Skolemadsprogrammet handler om så meget mere end mad. Det er en vigtig investering for at forbedre et lands sociale og økonomiske situation på lang sigt. Samtidig mindsker det uligheden i samfundet, da det sikrer at alle børn har de forudsætninger, det kræver at få en uddannelse - og uddannelse er et af de vigtigste redskaber vi har i arbejdet mod bæredygtig udvikling.

Se, hvordan du kan være med til at støtte arbejdet for at stoppe sult nederst på siden her.

Burkina Faso

Burkina Faso er et lavindkomstland, lokaliseret i Vestafrika, med en population på omkring 20,4 millioner.

Mere end 40% af befolkningen lever under fattigdomsgrænsen. Dertil kommer en forringelse i sikkerhedsrisikoen i landet, økonomisk marginalisering, ulighed mellem kønnene, dårlig landbrugsproduktionskapacitet, lavt niveau af læsefærdighed og uddannelse, samt negative sociokulturelle praksisser, såsom tidlige ægteskaber - alt sammen faktorer som sender mennesker på flugt, skaber madusikkerhed, og hindrer stabilitet og bæredygtighed i landet.

Lige nu, står 3,3 millioner mennesker i Burkina Faso derfor akut og mangler mad, og tallet er kraftigt stigende, grundet COVID-19 pandemien.

Mange er desuden flygtet til de mere sikre områder i landet, og her bliver der bl.a. oprettet midlertidige skoler. På disse skoler er WFP også med til at sikre at børn får et dagligt måltid mad.

Gør en forskel

Der skal så lidt til for at gøre en forskel. For bare 1,25 kr. om dagen kan ét barn få gratis skolemad.

Soroptimist International Danmark, der er kollektivt medlem hos os i FN-forbundet, har igennem årene gjort en fantastisk indsats for at samle ind til Stop Sult Fonden gennem velgørenhedsarrangementer og aktiviteter.  Læs mere om dem her.

Du kan også være med til støtte Stop Sult Fonden, med et valgfrit beløb, på MobilePay 68 500.

Følg med i arbejdet på Facebooksiden.