Vores historie

Med rødder tilbage til Foreningen til Danmarks Neutralisering, der blev stiftet af den danske modtager af Nobels Fredspris, Frederik Bajer, i 1882, blev FN-forbundet dannet i 1970, da Den Danske FN-forening blev sammensluttet med Dansk Samråd for de Forenede Nationer og Én Verden. Efter sammenslutningen var blandt andet også den tidligere landsformand for Én Verden Hermod Lannung et betydningsfuldt medlem af FN-forbundet. Lannung nåede også at oprette en fond, som havde til formål at støtte projekter, som styrker FN. Fonden støtter i dag stadig meget af vores arbejde i FN-forbundet.

Fra begyndelsen har FN-forbundets arbejde været baseret på et oplysende og tværpolitisk grundlag, og formålet for vores arbejde i dag ligger i lige forlængelse af vores stifteres, nemlig:

1. styrkelse af interessen for De forenede Nationer (FN),

2. forståelse af nationernes gensidige afhængighed og fælles ansvar for den internationale udvikling, og

3. virkeliggørelse af de principper, som FN bygger på, med det mål at styrke FN som verdensorganisation, der kan sikre menneskerettighederne, håndhæve international retsorden, forebygge konflikter og skabe fred, sikkerhed, samarbejde og bæredygtig udvikling.

Se webinaret, hvor generalsekretær Torleif Jonasson tager os tilbage i tiden og kigger på FN-forbundets historie. Eller læs mere om, hvordan vi arbejder under vores arbejde.