Globalis

globalis.dk er et digitalt opslagsværk; et digitalt alternativ til de gamle kort, der hang i klasseværelserne samt til tabeller i rapporter eller fakta i papirleksikon og samfundsatlas.

Formålet med Globalis er at formidle ligheder og uligheder i det menneskelige samfund, og hvordan vi påvirker livet på planeten, primært med visuelle hjælpemidler. Vi ønsker at gøre det lettere at forstå verden omkring os, og vil vise forskelle og sammenhænge ved brugen af tal, kort, fakta og figurer.

Hvem er Globalis for?

Vores information kan benyttes i en række fag så som samfundsfag, naturfag, matematik (statistik) og IKT-fag. Siderne er ligeledes gode til tværfaglige projekter og kan fungere som et opslagsværk, når man arbejder med konkrete temaer - eller bare som alment interesseret.

Brugen af Globalis er ganske selvinstruerende og kræver ikke avanceret datakundskaber hos hverken lærer eller elev. Det er vores erfaring, at eleverne synes, at det sjovt og lærerigt at arbejde med kort og andre grafiske værktøjer. Her er det muligt at se globale ændringer gennem kort, og fordybe sig i enkeltlande og sammenligne tal for forskellige lande.

Bliv klogere på vores verden med det samme på globalis.dk