Gaza Pixabay
3. november 2023

FN-forbundets forperson: Fejl at Danmark undlod at stemme for humanitær våbenhvile i Gaza

Foto: Pixabay/Hosnysalah

Danmark mistede sin mulighed for at støtte den regelbaserede internationale orden, da de forleden valgte ikke at stemme for FN’s resolution om en humanitær våbenhvile i Gaza. Det understregede FN-forbundets forperson Jens Christian Wandel tidligere i dag, da han deltog i P1 Debat.

Det er nemlig altafgørende at støtte op om FN’s anmodning om humanitær nødhjælp. Og ikke nok med det: Der skal hjælp til de civile, der lige nu betaler prisen for Israelerne militære angreb på Gaza, som kommer efter Hamas’ angreb på Israel 7. oktober. Foruden humanitær nødhjælp er det nødvendigt at få de sårede, udlændinge i Gaza og ikke mindst de israelske gidsler ud, fastslog Wandel.

Danmark valgte at stå uden for afstemningen om den humanitære våbenhvile, da FN's generalforsamling stemte i sidste uge. Blandt andet fordi der ikke var skrevet en fordømmelse af Hamas ind ind i resolutionen, men det var der ifølge Wandel en god grund til: 'Denne her situation er meget mere end Israel og Hamas. Hvis Hizbollah angriber, så skulle de også være skrevet ind. Hvis bosætterne begynder at gøre ting, de ikke skal, som f.eks. at begynde at fortrænge palæstinenserne, hvilket kilder reporterer om sker lige nu, skulle de også skrives ind. En FN-resolution skal holde mere end 24 timer og skal bekæmpe tingene på princippet. Det er vigtigt at alle parter holdes op på det. Hvis Danmark havde tilsluttet sig resolutionen havde vi stået bedre fast på principperne, og det ville stille os bedre både i denne krig, og i andre. F.eks. i forhold til krigen i Ukraine. Vi skal nemlig huske på, at der desværre er flere krige og konflikter i verden, og vi skal have de samme standarter, uanset hvor og med hvem konflikten er.

Jens Christian Wandel mindede også om, at der allerede er en bindende resolution fra 2016, der forpligter partnerne til at beskytte civile liv på begge sider af konflikten.

Og så er det i øvrigt vigtig at tænke på hvad der skal ske, når krigen engang slutter: ’Der er ingen vej uden om en to-statsløsning, og det er både FN og EU enige om. Israelerne skal naturligvis have en sikkerhed for, at deres eksistens ikke er truet, men der er 5 millioner palæstinensere. De forsvinder ikke bare, og der skal findes en løsning til dem’, lød det afslutningsvis fra Jens Christian Wandel.

I panelet sad, udover FN-forbundets forperson, også Nikolaj Bøgh, rådmand i Frederiksberg byråd (K), Leila Stockmarr, folketingskandidat (Ø), Kirsten Hjørnholm, humanitær koordinator Mellemfolkeligt Samvirke, Vibe Klarup, generalsekretær i Amnesty International, Anders Vistisen, udenrigsordfører (DF) og Joachim B Olsen, politisk kommentator på BT.

Du kan høre hele paneldebatten på DR’s hjemmeside her. Jens Christian Wandel medvirker fra 26:25.