UNGA Våbenhvile
30. oktober 2023

Løkke: Derfor undlod Danmark at stemme for FN’s opfordring om øjeblikkelig humanitær våbenhvile i Gaza

Foto: UN Photo

Da et overvældende flertal i FN’s Generalforsamling i fredags stemte for at opfordre til en øjeblikkelig humanitær våbenhvile mellem Israel og Hamas, var det uden Danmarks støtte. Vi var nemlig ikke blandt de 120 lande, der stemte for. Derimod valgte Danmark sammen med 44 andre lande at afstå fra at stemme, hvorimod lande som USA og Israel forkastede forslaget. I alt 14 lande stemte imod.

Afstemningen skete, mens Israelsk militær optrappede sine angreb i Gaza.

Om beslutningen forklarer udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen (M) ifølge DR: Der er mange gode elementer i resolutionen men der skal være en balance, blandt andet manglede der en fordømmelse af Hamas. Det forsøgte Canada at ændre, men uden at samle flertal. Den omtalte heller ikke Israels ret til at forsvare sig selv inden for rammerne af den humanitære folkeret.

Enhedslistens udenrigsordfører Trine Pertou Mach kalder beslutningen et ’kæmpe svigt’ over civilbefolkningen i Gaza og er uforstående over for Danmarks position. Hun mener tillige, at det er en politisk skamfuld beslutning. Ifølge DR fortsætter hun: - Der er behov for en omgående humanitær våbenhvile, og jeg kan simpelthen ikke forstå, at Danmark ikke har støttet den resolution. Den handler om at få en øjeblikkelig våbenhvile, og der synes jeg kun, der er en side at stille sig på, og det er civilbefolkningens.

Resolutionen er ikke bindende, men sender et klart politisk signal fra FN. Israels FN-ambassadør Gilad Erdan opfordrede efter afstemningen alle lande til at stoppe deres økonomiske støtte til FN.