Pixabay Jillwellington
10. juli 2024

Sommerhilsen: FN-forbundet er lukket for henvendelser frem til 1. august

Foto: Pixabay/JillWellington

FN-forbundet er lukket for henvendelser og er tilbage fra 1. august. Men selvom vi ikke er på sekretariatet, betyder det ikke, at der ikke sker noget hverken ude i verden, eller herhjemme i Danmark.

Tidligere på måneden kom vi, sammen med 95 andre civilsamfundsorganisationer, med et opråb til EU: Outsourcing af asyl underminerer det globale flygtningesystem. EU bør sikre retten til #asyl i Europa og overholde internationale forpligtelser og retsstatsprincippet.

I FN i New York holdes i juli High-Level Political Forum, hvor delegater for hele verden samles og diskuterer, hvordan vi kommer i mål med verdensmålene. I år har forummet undertitlen ‘Styrkelse af 2030-dagsordenen for bæredygtig udvikling og udryddelse af fattigdom i tider med mange kriser: Effektiv levering af bæredygtige, modstandsdygtige og innovative løsninger.’ Der er særligt fokus på mål 1 (Afskaf fattigdom), 2 (Stop sult), 13 (Klimaindsats), 16 (Fred, retfærdighed og stærke institutioner) og 17 (Partnerskaber for handling).

Og apropos partnerskaber, så har Sorotomist International Danmark sammen med Stop Sult Fonden og World Food Programme endnu en gang arrangeret cykelløbet Moving the World to end Hunger, hvor man samler penge ind mens man cykler Danmark rundt. Sidste år blev der samlet over 400.000 kroner ind – nok til at give 1180 skolebørn i Burkina Faso et måltid om dagen i et år.

Har man ikke helt energi til at cykle landet rundt kan vi anbefale et besøg på Museet for Danmarks Veteraner/ FN-museet i Padborg. Det er interessant og der er gratis adgang.

Tager man et skridt tilbage og tænker på hvor meget krig, krise og dybe uenigheder vi hører om hver eneste dag - så er det på en måde ret fantastisk at FN overhovedet findes. Kerneværdier støttet af et netværk af FN organisationer, som samlet set udgør rygraden i den regelbaserede verdensorden. Hvis der i sommerdagene er plads til lidt historisk interesse for FN, så kan vi varmt anbefale den podcastserie som Kirsten Larsen og Lasse Soll Sunde lavede i anledning af 75 året for FN. Der er både historie, indsigt og tilsammen giver de et godt billede af hvad FN i virkeligheden kan - og ikke kan.

Er lysten mere til at få sat den danske politiske dagsorden lidt i et bæredygtighedsperspektiv, så har 2030 panelet barslet med en 2024-rapport om Danmarks "status" og giver en række anbefalinger som ret præcist påpeger, hvordan dette land kunne blive mere bæredygtigt og derved også bedre forberedt til de kriser som desværre nok ligger foran os.

Vi går en spændende tid i møde. Når vi kommer tilbage fra sommerferie er der ikke længe til det længe ventede Summit of the future – Fremtidens topmøde – der holdes 20. – 23.  september. Her skal lægges en ny linje for fremtidens arbejde, ikke bare i FN-regi, men også for de mange civilsamfundsorganisationer, der hver dag arbejder mod en bedre fremtid.

Ikke mindst ser vi naturligvis frem til årsskiftet – ikke til sne og slud, men til at Danmark indtræder som medlem af Sikkerhedsrådet. Vi glæder os til at til at træde ind i det magtfulde forum, hvor vi skal være med til at sætte den internationale dagsorden inden for blandt andet klimaforandringer, fred og sikkerhed.

Men først; sommerferie.

Vi ønsker alle en god sommer! Vi ses igen i august.