Folkemøde Globus Pelle Rink (2)
17. maj 2024

Mød os på Folkemødet på Bornholm

Foto: Folkemødet/ Pelle Rink

Om mindre end en måned drager FN-forbundet til Allinge på Bornholm og deltager i Danmarks største demokratifestival – Folkemødet på Bornholm. Her deltager vi i en række debatter. Nogle har v selv organiseret, nogle er vi medarrangører af, og andre er vi bare deltagere i.

Få overblikket her, og bemærk, at navne og titler stadig kan nå at ændre sig. Vi opdaterer løbende vores sociale medier med info om vores deltagelse:

Torsdag den 13. juni klokken 12.10 – 12.55 på båden Lilla Dan – H1

Hvad kan Danmark gøre i Sikkerhedsrådet?

Hvilket råderum og prioriteter har Danmark i Sikkerhedsrådet? Det diskuterer udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen – direktør for Det Udenrigspolitiske Selskab, Charlotte Flindt Petersen – dekan for Forsvarsakademiet Henrik Breitenbauch og FN-forbundets forperson Jens Christian Wandel til dette event. Det er FN-forbundet og Det Udenrigspolitiske Selskab, der arrangerer.

Torsdag den 13. juni klokken 17 – 17.45 i FN Byens Pavillon – C41

Digitale krænkelser, køn og demokrati

Digitale krænkelser, særligt i relation til køn, udgør betydelige udfordringer for demokratiet, og den hårde tone får nogle til at trække sig fra den offentlige debat. I panelet er direktør for UNFPA Ulla Müller – ungedelegat til FN Abdulkarim Harakow – næstforkvinde for Dansk Kvindesamfund Helena Hansen og national chef for KVINFO Stinne Bech. Eventet arrangeres i samarbejde med UNFPA.

Fredag den 14. juni klokken 13 – 13.45 på Ungdomshøjen – A3

Quiz dig igennem ligestillingens dilemmaer er navnet på dette event, hvor unge fra Grundvigs Højskole har udviklet spørgsmål og dilemmaer, der handler om ligestilling og lighed. Vi spiller spillet Global Goals at Stake med en ny vinkel. Eventet arrangeres af FN-forbundet i samarbejde med Højskolerne og Grundvigs Højskole.

Fredag den 14. juni klokken 14 – 15 hos Det Udenrigspolitiske Selskab – J8

Der blæser kolde geopolitiske vinde og tilliden mellem nord og syd er udfordret. Er Summit of the Future det rigtige møde på det forkerte tidspunkt? Det diskuterer vores forperson Jens Christian Wandel i et panel sammen med Jacob Blasius, som er ungdomsdelegat til FN – folketingsmedlem Aaja Chemnitz (IA) og menneskerettighedsaktivist Maryam Al-Khawaja. Det er Globalt Fokus, der arrangerer sammen med FN-forbundet.

Lørdag den 15. juni klokken 11-12 på Kæmpestranden – J43

Sikres verdensfreden med Danmark i FN’s Sikkerhedsråd

Fredsministeriet har organiseret et event der stiller skarpt på hvad Danmark kan levere til FN’s værktøjskasse, som ville kunne afhjælpe systemets aktuelle svagheder? I panelet er tidligere formand for FN’s generalforsamling Mogens Lykketoft og næstforperson i FN-forbundet Finn Reske Nielsen.

Lørdag den 15. juni klokken 12 – 12.45 på Fremtidens Scene – J9

FN’s fortid, nutid og fremtid

Hvad er FN’s styrker og mangler? Det diskuterer Holger K. Nielsen og forperson for FN-forbundet Jens Christian Wandel til dette event arrangeret af det Udenrigspolitiske Selskab og Danske Tech Startups.

Lørdag den 15. juni klokken 14.30 – 15.15 i Strandvejens debattelt – B11

FN-forbundets ungdomsorganisation UNYA arrangerer i samarbejde med Mellemfolkeligt Samvirke et event med fokus på kvinder i Gaza.

Lørdag den 15. juni klokken 17.30 – 18.30 på Kutteren Anton/ CICU – H15

Vil du vide mere om Folkemødet? Så hop ind her.