Esther Sweet Potatoes WF1820862 Namalu Mixed Primary 011123 38 (1)
17. oktober 2024

Kan man sætte en stopper for sult, hvis børn får gratis skolemad?

Foto: World Food Programme/Joel Eckstrom

Kan man sætte en stopper for sult, hvis børn får gratis skolemad?

Nej, men det sætter aftryk på tværs af så mange sektorer, at det er dumt at lade være. Det er konklusionen, efter at vi har talt med Andreas Hansen, der er direktør for fra World Food programmes nordiske kontor. For skolemad er med til at sætte en kædereaktion af gode resultater i gang:

’World Food Programme samarbejder med partnere, der sørger for gratis skolemad i 100 lande. Danmark er ikke med – endnu – men det er andre lande omkring os. En vigtig del af vores arbejde er også at rådgive regeringer og indgå samarbejder og partnerskaber med organisationer, der arbejder for at få skolemad på programmet. Stærke partnerskaber er med til at gøre det muligt at indføre skolemad i skoler verden over’, lyder det fra Andreas Hansen.

Faktisk var Finland det første land til at indføre det. Det skete allerede tilbage i 1943, lige efter 2. verdenskrig, for at afhjælpe den kæmpe sultkatastrofe som Finland stod i efter krigen. Og siden er mange flere lande fulgt med.

Og resultaterne er tydelige: ’Flere piger i verdens fattigste lande kommer – og bliver i – skole. Faktisk viser vores tal, at 9 procent flere piger kommer i skole, når der er skolemad. Dermed får flere piger en uddannelse fremfor at blive hjemme og hjælpe familien, eller blive giftet væk for tidligt. Når børn for mad i skolen ’slipper’ familien nemlig for den udgift, og når pengene er meget små kan det faktisk udgøre en stor besparelse i familiernes økonomi. Så det er meget glædeligt’, fastslår Andreas Hansen.

På samme måde styrker det det samlede uddannelsesniveau, og ikke mindst at børnene – piger som drenge -  lærer bedre mens de er i skolen. Man lærer nemlig dårligt på en tom mave.

Også den lokale økonomi bliver styrket. Maden kommer nemlig oftest fra lokale landbrug, hvilket både sikrer en højere kvalitet og kortere transporttid, samtidig med at lokale landmænd og farmere får en indtægt, hvilket igen genererer velfærd om omsætning til de lokale samfund. En kæmpe win/win.

Selvom ingen danske skoler officielt er med i skolemads-tilbuddet samarbejder World Food Programme med en række parter, både med henblik på et dansk samarbejde men også internationalt. Soroptimist International Danmark – der er kollektive medlemmer hos FN-forbundet – er en af dem. Senest har de afholdt deres årlige cykelløb Moving the world to end hunger, som er et samarbejde mellem World Food Programme og Stop Sult Fonden. Formålet var at samle ind til skolemad i Burkina Faso. Det endelige resultat er ikke klart endnu, men sidste år samlede de hele 415.000 kroner ind.

Hvis du vil vide mere om skolemad verden over, så læs mere hos World Food Programme.

Vidste du, at vi netop har markeret World Food Day? Læs mere om dagen her.