UN Photo Evan Schneider (2)
19. september 2024

FN’s generalforsamling vedtager en ny resolution om de besatte palæstinensiske områder

Foto: UN Photo/ Evan Schneider

I går vedtog FN’s generalforsamling med 124 stemmer en ny resolution, der blandt andet indeholder kravet om Israels tilbagetrækning fra de besatte palæstinensiske områder. Resolutionen kræver, at Israel uden forsinkelse stopper den ulovlige tilstedeværelse i det besatte palæstinensiske territorium, hvilket udgør en uretmæssig handling af vedvarende karakter, der medfører dets internationale ansvar, og at dette sker senest 12 måneder efter vedtagelsen af den foreliggende resolution.’

Mødet i generalforsamlingen finder sted, efter at Den Internationale Domstol (ICJ) i sin rådgivende udtalelse (advisory opinion) fastslog, at Israels besættelse af de palæstinensiske områder var ulovlig. Hverken beslutningen fra ICJ eller generalforsamlingen er juridisk bindende, men giver udtryk for landenes og ICJ's holdninger.

I alt stemte 124 lande for resolutionen, 14 imod, heriblandt Israel selv og USA, og 43 afstod fra at stemme, heriblandt Danmark og Tyskland. Resolutionen opfordrer endvidere lande til at undlade våbentransaktioner, hvis der er grund til at antage, at de vil blive benyttet i de ulovligt besatte palæstinensiske områder. Også sanktioner mod enkeltpersoner og enheder skal overvejes ved opretholdelsen af den ulovlige tilstedeværelse.

FN’s generalsekretær skal inden for de næste tre måneder udarbejde en rapport og forelægge denne for generalforsamlingen, ’hvor der beskrives gennemførelsen af den foreliggende resolution, inklusive aktioner fra Israel, andre stater og internationale organisationer, herunder De Forenede Nationer, for implementeringen af dens bestemmelser eller for overtrædelser deraf.’

Læs mere om de enkelte landes udtalelser her