Unrwa Photo
24. april 2024

FN-rapport: Israel har ingen beviser på, at UNRWA-ansatte medvirkede i angrebet 7. oktober

Foto: UNRWA Photo/Hussein Owda

I slutningen af januar anklagede Israel offentligt 12 ansatte i UNRWA, FN’s hjælpeorganisation for palæstinensiske flygtninge, for at have medvirket i angrebet mod Israel 7. oktober 2023. Anklagerne affødte en omgående reaktion fra ledelsen i UNRWA, der fyrede de anklagede medarbejdere og nedsatte en uafhængig arbejdsgruppe, som skulle undersøge anklagerne. 18 lande, herunder USA, Tyskland og Holland, valgte ikke at vente på resultaterne fra den uafhængige undersøgelse, men stoppede øjeblikkeligt de finansielle bidrag til UNRWA. Nu er undersøgelsen færdiggjort, og resultaterne viser, at Israel ikke har været i stand til at fremlægge tilstrækkelige beviser, der kan koble UNRWA-ansatte til hverken angrebet 7. oktober, gruppen Islamisk Jihad eller Hamas’ militære aktiviteter. Rapporten viser også, at UNRWA’s faciliteter, herunder skoler og hospitaler, ikke er blevet brugt i forbindelse med angrebet mod Israel.

UNRWA arbejder under meget restriktive krav

Den uafhængige undersøgelse, som Frankrigs tidligere udenrigsminister Catherine Colonna står i spidsen for, viser derudover, at UNRWA arbejder under nogle af de mest omfattende regler i hele FN-systemet. Som noget helt enestående i FN-regi er det bl.a. normal praksis i UNRWA at dele lister med navne over organisationens ansatte med Israel. Catherine Colonna fremhæver, at organisationen har underlagt sig de mange regler, fordi man er bevidst om, at UNRWA arbejder i et ”komplekst og sensitivt miljø”. Ifølge rapporten har Israel ikke indgivet nogen anklager mod UNRWA-medarbejdere i perioden mellem 2011 og januar 2024.

Selvom arbejdsgruppen ikke har kunne finde belæg for Israels anklager, fremlægger de 50 konkrete anbefalinger, der skal styrke organisationen. Det anbefales bl.a., at UNRWA nedsætter en undersøgelsesenhed for neutralitet, opdaterer deres retningslinjer for etik og implementerer flere måder at screene ansøgere til UNRWA. Philippe Lazzarini, generalkommissær for UNRWA, har udtalt, at der vil blive udarbejdet en handlingsplan, der skal kortlægge, hvordan rapportens anbefalinger kan implementeres.

Fremtiden for UNRWA

De fleste af de lande, der suspenderede donationerne til UNRWA, har genoptaget dem, mens nogle få, herunder USA, Østrig og Italien fortsat har stoppet for udbetalingerne. USA har meldt ud, at de umiddelbart ikke vil genoptage støtten inden marts 2025.

Ifølge Juliette Touma, kommunikationsdirektør i UNRWA, løber organisationen snart tør for økonomiske midler.

”Vi har nok midler til at klare os gennem juni. Efter det er det ikke klart, hvordan vi skal finansiere vores arbejde,” udtaler Juliette Touma til Al Jazeera.

UNRWA arbejder under ekstremt svære forhold i Gaza. Organisationen har flere gange oplevet at blive angrebet af det israelske militær og i marts meddelte Israel, at de ikke længere ville tillade UNRWA at uddele nødhjælp i det nordlige Gaza, hvor befolkningen kæmper med ekstrem mangel på fødevarer. Ud over Gaza arbejder UNRWA også på Vestbredden, i Østjerusalem, Libanon, Syrien og Jordan, og i dag er omkring 5,9 millioner palæstinensere berettiget til at modtage hjælp fra organisationen.

Læs hele rapporten her.