Fællesbillede 2 (1)
8. september 2023

Verdens Bedste Nyheder blev uddelt i høj sol

Foto: FN-forbundet

I morges blev Verdens Bedste Nyheder delt ud til de mange mennesker, der kom forbi Kongens Nytorv i København på vej til arbejde. Solen stod højt på sensommerhimlen, så mange var i højt humør, og morgenavisen blev rigtig godt modtaget af de glade københavnere.

Verdens Bedste Nyheder startede som en oplysningskampagne i 2010. Bag initiativet stod Globalt Fokus, Danida og FN. Undersøgelser viste nemlig, at den danske befolkning vidste meget lidt om udviklingslande og bistand, og at de fleste troede, at det gik dårligere ude i verden end det egentlig er tilfældet. Formålet med kampagnen var at oplyser danskerne om de globale fremskridt og FN’s verdensmål på en enkel og konstruktiv måde.

Siden har Verdens Bedste Nyheder udviklet sig til et uafhængigt medie.

I dagens udgave af Verdens Bedste Nyheder er der artikler om, hvordan det bl.a. via uddannelse af kvinder er lykkedes at bremse verdens befolkningstilvækst, og at den vil toppe i 2080, hvorefter den langsomt begynder at falde. Der er også artikler om at børnedødeligheden nu er halveret, at det store fokus på havmiljøet i hele verden har resulteret i en global havaftale, og en række kendte personer fortæller, hvad der er det bedste, der er sket i deres levetid. For Generalsekretær i Red Barnet, Johanne Schmidt-Nielsen, er det, at børnekonventionen blev indført.

Ambassadører og ansatte på Cyperns, Norges, Egyptens, Georgiens, Kroatiens, Marokkos, Sloveniens og Schweiz’ ambassader hjalp sammen med frivillige, kredsmedlemmer og ansatte i FN-forbundet med at dele morgenavisen ud.

Men hvis du ikke lige var forbi Kongens Nytorv i morges, kan du læse Verdens Bedste Nyheder online her.