FM
19. juni 2023

Vellykket Folkemøde på Bornholm

Folkemødet på Bornholm er netop afsluttet og dermed er hele Danmarks demokratifest, hvor organisationer, politiske partier, folkeoplysningsforbund, NGO’er, meningsdannere, græsrødder og mange, mange andre bidrager også lukket og slukket. I alt 2800 events blev afholdt i løbet af de tre dage, Folkemødet varede.

FN-forbundet var synlige på pladsen, hvor vi fik talt med en lang række politikere, almindelige gæster, organisationer og mange andre, om vores arbejde og om verdensmålene. Ud over det var vi involveret i tre events, som på hver sin måde adresserede unge, klima, bæredygtighed og ligestilling. Det drejede sig om:

FN’s Verdensmål på spil - et event, der inviterer deltagerne til at spille Verdensmål på Spil og dermed battle om deres viden om verdensmålene. Spillet er udviklet til unge mennesker fra 15 år, der går i skole, på højskole, efterskole eller andet, men på Folkemødet kan alle være med. FN-forbundets forperson Jens Christian Wandel startede med en introduktion. Eventet var et samarbejde med Danmarks Biblioteksforening og Ungdomsringen.

FN-forbundets ungeorganisation UNYA holdt eventet  Youth Leading the Way: A Panel Discussion on Climate Action, som lå i FN Byens pavillion. Her var påmærksomheden rettet mod, hvordan man involverer unge i at tage action på klimaforandringerne, og hvordan man kan gøre en forskel som ung? Eventet sluttede med en sjov quiz hvor deltagerne selv kunne teste deres viden om verdensmålene.

Endelig markerede Folkemødet slutningen for det såkaldte Youth Summit. Unge for hele verden havde i ugerne op til diskuteret udfordringer og løsninger på verdensmålene, og fremlagde nogle af deres resultater og tanker over for et panel, der bestod af en række beslutningetagere. Vores forperson Jens Christian Wandel var med i det panel. Workshoppen blev afholdt af FN Byen, Danida Fellowship Centre og 2030beyond.