Grønland UN Photo Icc Pris
17. august 2023

Inuit-organisation vinder stor FN-pris

Foto: UN Photo

The Inuit Circumpolar Council (ICC) er blandt de ti vindere af UNDP’s Equator Prize som er en pris, der anderkender de oprindelige folk og lokalsamfund fra ti lande. Vinderne er valgt ud af en pulje på over 500 nominerede fra 108 lande. Prisen bliver uddelt af UNDP, som er FN’s udviklingsfond.

ICC er en NGO, der taler på vegne af over 180.000 mennesker, der alle tilhører oprindelige folk fra Canada, Grønland, Rusland og Alaska. Rådet er sat i verden for at beskytte det arktiske økosystem og definere oprindeliges folks rettigheder. Blandt initiativerne er at skabe Pikialasorsuaq Kommissionen, der vil oprette et lokalområde, der bliver styret af et rent Iniut-styre.

De andre vindere er fra Brasilien, Bolivia, Equador, Guatemala, Liberia, Filippinerne, Nepal og Zambia.

Vinderne træder ind i et netværk der består af 275 lokalsamfund der hver især er blevet anderkendt for deres store bidrag til at tilpasse sig klimaændringerne og har reduceret fattigdom siden 2002. Du kan læse mere om alle prismodtagerne her.

FN har i øvrigt netop markeret deres internationale dag for oprindelige folk, læs mere om den her.

Læs mere om Equator prisen her.