Mette F AG (2)
20. september 2023

Stærkt dansk bidrag til FN’s Generalforsamling

Foto: UNRIC/ Paulo Figueiras

Når FN's 78. Generalforsamling i disse dage holdes i New York, er det med et stærkt dansk aftryk.

Den 18.- 19. var afsat til topmøde om verdensmålene med regeringsledere fra hele verden. Danmark deltog foruden i åbningen af Generalforsamlingen, også ved topmødet om verdensmålene, hvor både statsminister Mette Frederiksen (S) deltog, samt udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen (M), finansminister Nicolai Wammen (S), indenrigs- og sundhedsminister Sophie Løhde (V), erhvervsminister Morten Bødskov (S) og minister for udviklingssamarbejde og global klimapolitik Dan Jørgensen (S). Foruden Danmarks indflydelse på den politiske scene og aktive deltagelse i at opnå verdensmålene inden 2030, er dette års Generalforsamling den sidste, hvor Danmark kan advokere for deres kandidatur til FN’s Sikkerhedsråd i perioden 2025-2026. Danmarks ambition om at have en plads i FN’s sikkerhedsråd afspejler et ønske om udenrigspolitiske målsætninger samt et ønske om at bidrage til at fremme international sikkerhed og fred.

Mette Frederiksen fungerede som moderator for dialogen ’Styrkelse af integrerede politikker og offentlige institutioner for at opnå verdensmålene’ og fik ved den lejlighed mulighed for at få en snak om danske løsninger på verdens grønne udfordringer med Generalsekretær António Guterres. Generalsekretæren roste statsministeren for det gode arbejde med den grønne omstilling.

Til trods for, at de danske politikere ikke skulle tale direkte ved Generalforsamlingen, var den danske delegations deltagelse vigtig. Ved at deltage i dette globale forum, viser Danmark engagement i at støtte op om FN’s dagsorden og verdensmålene. Deltagelsen understreger også Danmarks forpligtelse til at samarbejde med det internationale samfund for at løse globale udfordringer, hvoraf klimaforandringer anses som værende den mest presserende.

Minister for udviklingssamarbejde og global klimapolitik, Dan Jørgensen, deltager derfor ved Generalforsamlingen og med sig bringer han det hidtil største danske bidrag til klimafinansiering for udviklingslandene. Det estimeres at den økonomiske støtte til grønne initiativer inden for udviklingsbistand vil stige med 2 milliarder kroner i 2024.

Læs mere om Generalforsamlingen her.

Vil du streame oplæggene fra Generalforsamlingen? Så hop ind her.