Antonio G UN Photo
4. januar 2023

Nytårshilsen fra FN's generalsekretær

Foto: UN Photo

’Lad 2023 blive året hvor freden kommer tilbage i vores liv, vores hjem og i verden. Ethvert nytår er et øjeblik, hvor vi genfødes. Vi lægger det gamle år bag os og forbereder os på bedre tider.’

Sådan lød det fra FN’s generalsekretær António Guterres, da han sendte en nytårshilsen til verden.

Og vi har brug for bedre tider. I 2022 mistede millioner af mennesker verden over deres hjem og livsgrundlag på grund af krig og klimaforandringer og forlod alt hvad de kendte, for at søge lykken et andet sted. Fra Ukraine til Den Demokratiske Republik Congo blev menneskers eksistens sat under pres.

I 2023 har vi mere end nogensinde brug for at insistere på fred og konfliktløsning, og det gælder både i forhold til mennesker, krige og natur. Guterres fortsætter: ’Vi har brug for fred mennesker imellem gennem dialog. Vi må skabe fred med naturen og klimaet, så vi får en mere bæredygtig verden. Fred i hjemmet, så kvinder og piger kan leve værdigt og sikkert. Fred i gaderne og i lokalsamfundene, så alle basale menneskerettighederne sikres. Religiøs fred med respekt for forskellige religiøse overbevisninger. Ikke mindst håber jeg på fred online, så alle kan udtrykke sig digitalt uden frygt for hadefuld retorik.

Du kan se António Guterres nytårshilsen her.