Kul Pixabay Stevepb
24. august 2023

Løftebrud: Verdens rigeste lande poster billiarder i fossile brændstoffer på trods om løfter om det modsatte

Foto: Pixabay/ Stevepb

Da FN for to år siden holdt klimakonferencen COP26 med titlen 'Together for our Planet' lovede verdens rigeste lande, de såkaldte G20-lande, at de ville begynde at udfase fossile brændstoffer som f.eks. kul og olie. I øvrigt et løfte, der også blev givet i 2009.

Desværre er dette løfte ikke blevet indfriet. Det viser en ny rapport fra den canadiske tænketank Det Internationale Institut for Bæredygtig Udvikling (IISD).

G20-lande er en sammenslutning af verdens stærkeste økonomier, bl.a. EU, Verdensbanken, Den Europæiske Valutafond og andre indflydelsesrige aktører og lande, er med.

Ifølge rapporten støttede G20-landene kul-, olie- og gasindustrierne i deres lande med statsmidler, der løber op over ni billioner kroner. Det er over fire gange så meget som i 2021 og dobbelt så meget som før corona-krisen. En stor del af pengene kommer fra offentlige investeringer.

Dermed er de rige lande meget langt fra at holde deres løfter fra COP26, men har derimod forøget deres investeringer i sort energi. En beslutning rapportens hovedforfatter kalder ’en barsk påmindelse om de massive mængder af offentlige midler, der bliver hældt i fossile brændstoffer, på trods af de mere og mere voldsomme konsekvenser af klimaforandringer.’ Klimaforandringer, som denne sommer er blevet meget tydelige over hele kloden med voldsomt tørke, skovbrænde og store mængder regn.

Fossile brændstoffer er så skadelige, fordi de udleder store mængder af CO2, der er med til at opvarme planeten. Desuden bliver vejrkvaliteten også forværret af CO2-udledning på grund af partikelforurening.

IISD's beregninger viser, at der vil være en kæmpe menneskelig men også økonomisk gevinst ved at reformere støtten til energi-sektoren. Dermed kunne man frigøre midler til at adressere nogle af klodens helt store klimaudfordringer, inden det er for sent.

Til november starter FN's næste klimakonference COP28.

Kilder: Politiken - The Guardian - FN - IISD.