Jerusalem 2 (1)
11. maj 2023

Konference om den svære konflikt mellem Israel og Palæstina

Foto: UN Photo

Princippet om ’To stater til to folk’ var tankegangen i FN’s delingsplan fra 1947 for mandatområdet Palæstina fulgt op med løsningsformlen ’Land for fred’ efter Israels besættelse af Østjerusalem, Vestbredden, Gaza og Golan efter 6-dages krigen i 1967.

I 1948 blev staten Israel oprettet. Siden da har konflikten været præget af et skævt magtforhold med et militært Israel med stor støtte fra USA på den ene side og et delt palæstinensisk folk uden egen stat på den egen side. Mange palæstinensere har levet under israelsk besættelse siden 1967. Det centrale spørgsmål er, hvem der har mest ret til at kontrollere og bo i området.

Igennem tid er konflikten har over tid skiftet karakter fra især at være en regional konflikt mellem arabiske lande og Israel til nu at være en konflikt der primært handler om israelere og palæstinensere. Et begrænset selvstyre for palæstinenserne blev etableret som en midlertidig løsning i 1994. Tostats-løsning og land for fred er fortsat FN-grundlaget for den løsning, som blandt andet er anderkendt i FN’s sikkerhedsråd.

De senere år har konfrontationerne afløst hinanden med rekordfart, og den ene har været mere blodig end den anden. Antallet af dræbte har slået rekorder. Med mere end 150 palæstinensiske dødsfald og 20 israelske blev 2022 et af de mest dødlige år nogensinde, og det billede er fortsat ind i 2023. Med angreb på begge sider vurderer TV’s korrespondent i Israel, Jotam Confino, ikke at chancerne for fred er store lige nu, og ’ser meget få tegn på fredelig sameksistens i horisonten.’ Tværtimod mener han er ’vi er på vej mod en større eskalering, sandsynligvis åben krig.’

Hvordan kan freden sikres og udviklingen vendes, og ikke mindst, hvad kan en dansk indsats bidrage med sammen med FN?

Det er noget af det, der bliver diskuteret på FN-forbundets konference om netop Israel/Palæstina-krisen. Konferencen holdes i samarbejde med Mellemfolkeligt Samvirke, Udenrigspolitisk Selskab og Globale Seniorer fredag den 12. maj på Christiansborg.

På konferencen kan du møde blandt andet Marcus Rubin, der er redaktør på Politiken, forhv. Udenrigsminister og forhv. Formand for FN’s Generalforsamling Mogens Lykketoft og forhv. Udenrigsminister Jeppe Kofoed.

Konferencen er udsolgt men bliver streamet lige her.