Lave
1. november 2023

Konference: Kan de nordiske lande bidrage til en løsning på konflikten om Vestsahara?

Foto: Lave Broch

Hvilken rolle har de nordiske lande i at skabe fred i Vestsahara? Det diskuterer nordiske politikere og ngo’er tirsdag 14. november, når FN-Forbundet holder en nordisk konference om emnet på Christiansborg. Konferencen er åben for alle, det kræver blot tilmelding her. Du kan deltage enten fysisk eller online.

Baggrunden for konferencen om den næsten 50 år gamle konflikt er, at der efter mere end 20 års våbenhvile, er udbrudt væbnet konflikt mellem de stridende parter POLISARIO og Marokko, og den usikre situation i Nordafrika skaber risiko for, at konflikten breder sig til de omkringliggende lande.

Både Sikkerhedsrådet og Generalforsamlingen i FN har fordømt Marokkos besættelse af VestSahara, men Marokko nægter at trække sig ud og har haft militærstyrker i Vest-Sahara siden 1975.

FN har siden 1991 haft en fredsbevarende styrke i området. Den danske generalmajor Kurt Mosgaard, der i en periode ledede FN-styrken, er blandt oplægsholderne på konferencen. Han mener, at de nordiske lande bør være mere aktive i en løsning af den gamle konflikt, og derfor holdes konferencen i samarbejde med det norske FN-forbund og Malmø FN-forening.

Andre oplægsholdere er: Direktøren for Ålands fredsinstitut, professor Sia Spiliopoulou Åkermark. Hun fortæller med baggrund i Ålands særlige situation om risici og muligheder for Vestsahara. Du vil også møde Dr. Sidi Omar, POLISARIO’s FN-ambassadør og tidligere repræsentant i Danmark. Desuden er Marokko inviteret til at sende en repræsentant, men landet har ikke ønsket at deltage. Desuden deltager Christopher W.S. Ross, FN’s generalsekretærs tidligere personlige udsending til Vestsahara fortæller, hvordan FN gennem mere end 20 år har arbejdet på at finde en løsning på konflikten.

Dagen slutter med, at repræsentanter fra de nordiske lande diskuterer, hvordan de nordiske lande kan gøre mere for at skabe fred i Vestsahara. Her kan du møde Erik Hagen fra den norske støttekomité for Vestsahara og de danske folketingsmedlemmer Christian Friis Bach fra De Radikale og Søren Søndergaard fra Enhedslisten samt Sia Spiliopoulou Åkermark.

Medlem af Folketinget Annette Lind (S), som er næstformand for Nordisk Råd og medlem af Udenrigsudvalget, er en af værterne og åbner konferencen.

Vil du vide mere om konflikten eller konferencen? Så kontakt Lave K. Broch fra FN-forbundet, Lave@broch.dk tlf. 28 92 21 27 eller Kurt Mosgaard, K.Mosgaard@hotmail.com tlf. 25 54 64 05

Du kan også hoppe ind på vores side Globalis, og lære mere om konflikten.