Thumbnail 101
24. maj 2023

Konference: Den glemte konflikt i Vestsahara

Foto: Privat

’Verdenssamfundet, herunder Danmark, har alt for længe gjort alt for lidt for at løse Vestsahara-konflikten. I årtier har flygtninge levet i lejre, der er sket alvorlige brud på menneskerettighederne og nu skyder parterne igen på hinanden. Konflikten kan ende med at eskalere til andre dele af Nordafrika. Det er derfor på tide, at vi får sat Vestsahara-konflikten på den politiske dagsorden. Ikke mindst de nordiske lande kan gøre en stor forskel for en fredelig løsning af konflikten’.

Sådan lyder det fra Kurt Mosgaard, der har været Force Commander of the UN Mission for the Referendum in Western Sahara (MINURSO).

Søndag den 4. juni arrangerer det danske FN-forbund en nordisk konference om Vestsahara-konflikten i Fællessalen på Christiansborg. Der deltager en række eksperter og nordiske repræsentanter med indsigt i konflikten. Desuden deltager repræsentanter fra både Marokko og Polisario. Mødesproget er engelsk, og det er gratis at deltage online, men hvis man ønsker at deltage fysisk, så koster det 100 kr. Tilmelding er mulig her.

Christian Juhl er medlem af FN-forbundets bestyrelse og medarrangør af konferencen og siger sådan her om konflikten: ’FN-styrken MINURSO har ikke ret til at overvåge menneskerettighedssituationen i Vestsahara. Det er en tragisk skandale og skyldes i høj grad, at Frankrig har truet med at bruge vetoretten i FN’s Sikkerhedsråd, hvis det blev foreslået, at MINURSO fik udvidet sit mandat til at inkludere monitorering af menneskerettighedssituationen. I det danske FN-forbund arbejder vi for, at Dannmark og de andre nordiske lande lægger pres på Frankrig til gavn for menneskerettighederne i Vestsahara’.

Lave Broch, der er formand for FN-forbundets arbejdsgruppe om Vestsahara-konflikten, mener, at løsningen af konflikten ligger i det nordiske samarbejde: ’ Hvis Danmark og de andre nordiske lande engagerer sig i denne konflikt, så kan vi gøre en stor forskel. Danmark arbejder desuden for en plads i FN’s sikkerhedsråd. Det vil derfor være helt oplagt, at Danmark forholder sig mere aktivt til Vestsahara-konflikten til gavn for folkeretten, menneskerettighederne og alle de mennesker, der i årtier har levet i flygtningelejre’.

Læs mere om konferencen her, hvor du også kan tilmelde dig.

Har du spørgsmål om konferencen? Så kontakt:

Kurt Mosgaard, tidligere Force Commander of the UN Mission for the Referendum in Western Sahara (MINURSO) tlf. 25 54 64 05

Christian Juhl, medlem af FN-forbundets bestyrelse og tidl. MF tlf. 53 70 50 98

Lave K. Broch, formand for FN-forbundets arbejdsgruppe om Vestsahara-konflikten. tlf. 28 92 21 27