ICC Rick Bajornas
20. marts 2023

ICC udsteder arrestordre på Vladimir Putin

Foto: UN Photo/ Rick Bajornas

Den internationale Straffedomstol, ICC (International Criminal Court) i Haag, har udstedt en arrestordre på Vladimir Putin. Det sker i kølvandet på hans ulovlige angreb på Ukraine, hvor ICC har anklaget Putin for krigsforbrydelser i forbindelse med tvangsdeportationer af ukrainske børn.

Ruslands kommissær for børnerettigheder, Maria Lvova-Belova, kræves også arresteret.

Det er bevidste angreb på civile, drab, voldtægter og deportationer af børn, der ligger til grund for beslutningen. Det er nemlig nogle af de konklusioner, en uafhængig kommission på vegne af FN’s Menneskerettighedsråd beskriver i deres rapport, der netop er offentliggjort. Også angreb på energiforsyningen kan vise sig at udgøre forbrydelser mod menneskeheden.

Ifølge seniorforsker ved Institut for Menneskerettigheder, Peter Vedel Kessing, er arrestordren et voldsomt skridt og ikke noget man gør uden gode beviser. Det vil begrænse Putins bevægelsesmuligheder.

Arrestordren gælder i ICC’s 123 medlemslande.

Der er dog en udfordring. Putin vil som siddende statsoverhoved kunne pege på en dom fra FN-domstolen ICJ fra 2002, der netop påstår, at en arrestordre kan være i strid med folkeretten, fordi han er siddende statsoverhoved. En anden udfordring er, at ICC ikke dømmer in absentia, hvorfor en retssag ikke kan gå i gang, før Putin bliver arresteret. Og det kræver at han forsøger indrejse til et af de 123 lande, der har tilsluttet sig ICC. Putins talsmand Peskov kalder ikke overraskende arrestordren ’skandaløs og uacceptabel’ og ’ugyldig’.

Ukraine har som Rusland ikke tilsluttet sig ICC, men har givet grønt lys for en retsforfølgelse.

FN-forbundet har tidligere skrevet om mulighederne for en retsforfølgelse af Putin. Læs artiklen her.

Læs mere om ICC her.