Træ Wwf
28. marts 2023

I dag har vi opbrugt vores ressourcer for 2023

Foto: WWF

’Det ville kræve over fire jordkloder, hvis alle skulle leve som i Danmark. Vi har vænnet os til at have et markant overforbrug af jordens ressourcer, og det truer naturen og biodiversiteten. Det er vigtigt, at vi er bevidste om det, så vi kan træffe de rette beslutninger og omstille os, så vi igen lever i balance med naturen’. Sådan lyder det fra Bo Øksnebjerg, som er generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden.

Den 28. marts er det ’Overshoot Day’. Det er dagen, hvor vi har opbrugt vores naturlige ressourcer for hele resten af året. Resten af året bruger vi flere ressourcer – for eksempel fisk og træ – end naturen naturligt kan genskabe. Danmark er et af de lande, der tidligst rammer ’Overshoot Day’, det vil sige, at vi er blandt de lande, der forbruger mest. Og overforbruger mest. Danmark har det 15. højeste forbrug pr. indbygger i verden.

Ifølge en analyse fra World Economic Forum fra 2020 behøver det hverken at koste vækst eller velfærd at skrue ned for forbruget. Vi bør i stedet investere os ud af det. Hvis vi investerer grønt og i pagt med naturen, frem for på bekostning af det, vil vi ikke alene skabe grøn vækst, op til 395 flere jobs inden 2030 og en grønnere verden.

På FN’s biodiversitetskonference i Montreal i december 2022 underskrev verdens lande en aftale, der omtales som ’naturens Paris-aftale’. Med aftalen blev landene enige om at standse og vende tabet af biodiversitet før år 2030 samt beskytte 30 procent af verdens land, ferskvand og havareal i år 2030. Blandt landene er der enighed om, at det kræver en gevaldig reduktion i fodaftrykket på planeten.

I dette arbejde kan genbrug kan være vejen frem. Og heldigvis er danskerne vilde med genbrug. Ikke mindre end 90 procent af de 18-30-årige har købt genbrugsvarer inden for det seneste år. Hver fjerde vare, de unge køber, har været brugt før. Det viser tal fra Den Blå Avis’ genbrugsindex.

Hvordan kommer man selv i gang? Her er tre gode råd:

Kig efter brugt, før du køber nyt. Gør det til en vane at tjekke den lokale genbrugsbutik, inden du køber nyt tøj eller nye ting til hjemmet. Det koster f.eks. 1.400 liter vand at producere en enkelt t-shirt, så genbrugstøj giver god mening.

Shoppestop. Blive mere bevidst om hvad du køber, hvor ofte, og om du overhovedet har brug for det.

Hold byttedag med venner og kolleger. Der kan være mange penge at spare, og så er det også hyggeligt at bytte ting, der alligevel bare står og samler støv.

Læs mere om 'Overshoot Day' her.

Læs mere om FN's verdensmål her.