Unge UN
12. august 2023

I dag er det FN’s Internationale Ungdomsdag

Foto: UN Photo/ Laura Jarriel

I dag markerer FN den Internationale Ungdomsdag med temaet: Grønne færdigheder: Mod en bæredygtig verden. Verden er i en grøn omstilling med stadig større focus på de unges rolle I at arbejde frem mod, og opfylde, verdensmålene. Grønne færdigheder er: Viden, kunnen, værdier og indstilling, alt sammen relateret til at skabe og understøtte et bæredygtigt og ressource-effektivt samfund.

Der er ingen international definition på ungdom, men FN definerer det som mennesker mellem 15 og 24 år. I mange lande arbejder man dog med en myndighedsgrænse, som ofte er 18 år. Men også denne grænse er forskellig fra land til land og afhænger af sociokulturelle, økonomiske og politiske faktorer.

Ifølge FN er der 1,2 milliarder unge mennesker i alderen 15-24 år på jorden, det svarer til 16 procent af den globale befolkning. I 2030 – det år hvor vi gerne skulle have nået verdensmålene – er dette tal vokset til 1,3 milliarder. Der er altså god grund til at tage de unge med på råd, når det gælder deres og vores fælles fremtid. Både i forhold til klima, uddannelse, beskæftigelse og sundhed. Og ikke alene dét - unge bør også have deres egen agenda, for det er dem, der skubber udviklingen frem.

I FN-forbundet er vi så heldige at have en række dygtige og ambitiøse unge, som hver dag lægger en masse tid og arbejde i at gøre livet og hverdagen bedre for dem selv, men ikke mindst for dem, der kommer efter. Vores ungdomsorganisation UNYA var således med på Folkemødet på Bornholm og talte ved den lejlighed om unge-engagement i beslutningsprocesser. Tidligere på året lavede Kvindernes U-landsudvalg KULU en podcast ved navn Den Halve Verden, der handlede om kvinder og ligestilling. Den finder du på diverse platforme, blandt andet Spotify.

Har du lyst til at være aktiv på de sociale medier i dag, kan du passende bruge hashtagget #YouthLead og vil du deltage i kampagnen af samme navn, så kig her og find ud af hvordan.