Iværksætteri Unsplash Firmbee.Com
30. november 2023

Henvendelse til erhvervsministeren: Handleplan for iværksættere med handicap er genial

Foto: Unsplash/ Firmbee

FN-forbundet har sendt en henvendelse til erhvervsminister Morten Bødskov for at anderkende arbejdet med en handleplan, som skal gøre det lettere for mennesker med handicap at komme ind på arbejdsmarkedet gennem iværksætteri.

Læs hele brevet her:

Kære erhvervsminister Morten Bødskov

Som forperson for FN-forbundet vil jeg gerne udtrykke vores stærke støtte til den visionære handleplan, som iværksættere med handicap har udarbejdet pr. den 13. november 2023.

Vi i FN-forbundet er dybt engageret i at fremme FN's målsætninger, herunder det afgørende princip om at "Leave no one behind". Derfor hilser vi denne plan velkommen, som et ambitiøst skridt mod at gøre Danmark til det førende land for iværksættere med handicap.

De statistikker, der fremhæves i handleplanen, belyser en kritisk realitet: En alt for stor andel af personer med handicap står uden for arbejdsmarkedet. Iværksætteri tilbyder ikke blot en vej til beskæftigelse for disse personer, men også en mulighed for at skabe et arbejdsliv skræddersyet til deres unikke behov og potentiale. Dette er ikke kun en fordel for de enkelte iværksættere, men for hele samfundet, idet det fremmer diversitet og social innovation.

Vi er særligt imponerede over de konkrete forslag, som handleplanen indeholder. Oprettelsen af en national task force for iværksættere med handicap og initiativer som offentlige-private partnerskaber (OPP) er banebrydende tiltag, der kan revolutionere tilgangen til beskæftigelse og iværksætteri for mennesker med handicap.

Det er også vigtigt at anerkende betydningen af universel design og dets potentiale for at inkludere personer med handicap som aktive og værdifulde forbrugere. Deres loyalitet og markedsstørrelse udgør et betydeligt økonomisk potentiale, som bør udnyttes fuldt ud.

Endelig støtter vi helhjertet ideen om at integrere social bæredygtighed som et nøgleelement i Danmarks iværksætterstrategi. Dette vil sikre, at iværksætteri ikke kun bidrager til økonomisk vækst, men også til et mere inkluderende og retfærdigt samfund.

Vi ser frem til at samarbejde med erhvervsministeriet og andre relevante aktører for at realisere denne vision og skabe et mere inkluderende og bæredygtigt erhvervsliv i Danmark. Lad os sammen arbejde for at sikre, at ingen bliver efterladt.

Med venlig hilsen,

Jens C Wandel