Jordskælv Tykiet Og Syrien Unicef Can Erok
11. februar 2023

FN sætter gang i nødhjælpsarbejdet efter jordskælv i Tyrkiet og Syrien

Foto: UNICEF/ Can Erok

Dødstallet stiger fortsat i Tyrkiet og Syrien, hvor hundredevis af bygninger er kollapset og anslået 15.000 mennesker har mistet livet. Op til 5 millioner mennesker er blevet hjemløse. Det første jordskælv blev målt til 7,8 på richterskalaen. Der er siden blevet målt yderligere 78 efterskælv.

Det har prompte fået FN til at reagere og sende massiv nødhjælp, og FN’s generalsekretær António Guterres til at reagere over for de mange berørte: ’Mine tanker går til befolkningen i Tyrkiet og i Syrien i disse svære tider. FN er helt og fuldkommen engageret i at hjælpe, og vi har sat alle sejl til for at yde assistance’.

Jordskælvene gør en dårlig situation værre. Områder i Syrien er i forvejen ramt af koleraudbrud, og mange områder er svære at nå på grund af geografiske udfordringer, og på grund af voldsomme snestorme.

WHO - FN's verdenssundhedsorganisation - har fået grønt lys til at hjælpe de sårede og mest sårbare og er lige nu til stede i blandt andet den nordvestlige del af Syrien, hvor de giver akut nødhjælp til anslået 2,7 millioner. Også IOM, FN’s migrationsorganisation, er på banen med nødhjælp.

Hos UNICEF i København, der huser verdens største varehus til nødhjælp, er de i fuld gang med at pakke nødhjælp til de ramte områder. Det drejer sig om helt basale nødvendigheder som vandrensningstabletter, sæbe, vaskemiddel og lommelygter. Når man intet har - og ikke engang elektricitet - er den slags meget hjælpsomme, når man f.eks. skal på toilettet i mørket. Der er også sendt førstehjælpsgrej afsted til de ramte: Forbindinger, smertestillende medicin, klorhexidin og pincetter.

Ifølge UNICEF er en hovedopgave lige nu at beskytte familier og børn og sikre, at de får den hjælp de skal bruge. Og det værste er ikke nødvendigvis ovre endnu. Man forventer og frygter at skoler og hospitaler også bliver påvirket eller ødelagt på samme måde som infrastrukturen er det, hvilket kan gøre det svært at sikre at nødhjælpen kan komme frem. Det vigtigste lige nu er hurtig hjælp, og lokal hjælp.

FN har mere end 7.000 ansatte til stede i de berørte områder. Også Danmark hjælper, og sender således en operativ koordinationsenhed til Tyrkiet for at hjælpe med redningsarbejdet. Udover det bidrager Danmark med en donation på i alt 30 millioner kroner, som skal gå til vand, mad og varme samt nødhjælpsarbejde i Tyrkiet og Syrien.

Man kan støtte FN's flygtningeorganisation UNHCR med et bidrag, lige her. Man skal også støtte UNICEF.

BEMÆRK AT TALLENE FOR DØSFALD OG TILSKADEKOMMENDE HELE TIDEN ÆNDRER SIG.