AG UN Photo (1)
19. oktober 2023

FN’s Generalsekretær fordømmer israelernes evakueringsordre af Gaza

Foto: UN Photo

Hundredetusindvis af palæstinensere er blevet tvunget til at forlade deres hjem og søge mod ukendte horisonter, efter det israelske forsvar har varslet at Gaza skal evakueres. Evakueringen kommer til at påvirke 1,1 millioner mennesker der bor i et territorium, der allerede er under bombeangreb, hvor infrastrukturen er smadret og hvor den livsnødvendige nødshjælp har svært ved at komme frem. Mere end 200.000 mennesker har søgt sikkerhed, blandt andet i sundhedsklinikker og skoler.

Det skriver FN’s Generalsekretær António Guterres i et indlæg i The New York Times:

- Mange palæstinensere nægter at rejse fordi flugten er for farlig. Andre fordi de er født og opvokset i Gaza. Andre igen, fordi de ikke ser en fremtid og en politisk løsning, hvis de ender med at forlade Gaza. Det er tvingende nødvendigt at finde en løsning før det koster flere liv.

Der er flere prioriteter lige nu: FN og vores partnere skal have hurtig og ubegrænset humanitær adgang til Gaza, og hjælpen inkluderer brændstoffer, mad og vand.

Alle gidslerne i Gaza skal løslades. Civile må aldrig blive brugt som menneskelige skjold.

Den internationale humanitære lov - inklusiv Geneve Konventionen – skal respekteres og holdes, og civile på begge sider skal beskyttes. Hospitaler, skoler, klinikker og FN-faciliteter må aldrig være et mål for angreb. Jeg sørger over de kolleger i Gaza, der allerede har mistet livet og på trods af det, arbejder andre FN-ansatte stadig nonstop for at støtte Gaza. Det fortsætter vi med.

Jeg har forsøgt at se tingene fra begge sider: Som den israelske jøde, der har oplevet unge mennesker blive henrettet, mens de var til koncert, eller de civile, inklusive børn og gamle, der er blevet brutalt bortført. Jeg forsøger også at opleve det fra et palæstinensisk synspunkt: Bosiddende i Gaza i et samfund, der gradvist er blevet marginaliseret, med bedsteforældre der er blevet tvunget til at forlade hus og hjem uden forsikring om, at der bliver taget politisk hold om deres fremtid.

Det er klart at palæstinensernes ulykkelige situation ikke retfærdiggør det terrorangreb, som har ramt civile i Israel. På samme måde skal Hamas’ frygtelige terrorangreb ikke føre til en kollektiv afstraffelse af palæstinenserne.

Israel må sørge for at bringe deres sikkerhed i orden så de kan leve uden frygt for angreb, og på samme måde må palæstinenserne søge en gangbar to-statsløsning. Hvis det internationale samfund – og her spiller FN en stor rolle – kan samarbejde, må vi søge en varig løsning. En løsning, der er baseret på vores fælles menneskehed og interesser i at leve fredeligt sammen, uanset vores forhistorie og de forhold, der skiller os ad. Det er den eneste løsning for at skabe fred mellem israelerne og palæstinenserne.