AG UN Photo Eskender Debebe (1)
9. oktober 2023

FN fordømmer angrebet på Israel: 'Civile skal aldrig betale prisen'

Foto: UN Photo/Eskinder Debebe

FN’s Generalsekretær António Guterres fordømmer på det kraftigste angrebet fra Hamas mod Israel. Det udtalte talsmand Stéphane Dujarric efter weekendens angreb på Israel.’ Samtidig beskylder Israels FN-ambassadør Hamas-bevægelsen for krigsforbrydelser.

Den militante palæstinensiske gruppe indledte lørdag morgen et storstiletangreb mod Israel, hvor tusindvis af raketter fløj over grænsen fra Gaza mod Israel.  Foreløbig er over 700 mennesker meldt dræbt, og en række israelere er rapporteret kidnappet. Der er tale om både civile og soldater.

Angrebet fra Hamas er det blodigste i årtier.

Israel har erklæret landet i krig og har siden iværksat ’Operation Iron Sword´ med angreb på Gazastriben fra luft, land og hav, hvilket ifølge FN’s hjælpeagentur for palæstinensere UNRWA har ført til foreløbig 232 dødfald i Gazastriben og op mod 1.700 sårede.

Ifølge Dujarric er Guterres rystet over meldingerne om angreb mod og bortførelser af civilbefolkningen. Han opfordrer til at tage alle diplomatiske bestræbelser i brug og opfordrer til, at civile skal respekteres og beskyttes i overensstemmelse med international humanitær ret til enhver tid. Han understreger tilmed, at kun gennem forhandlinger, der fører til en tostats-løsning, kan der opnås fred. Civile må aldrig være målet for angreb.

Angrebet fra Hamas bliver fordømt verden over og således også fra statsminister Mette Frederiksen, der støtter Israels’ ret til at forsvare sig selv: ’Hamas er en terrororganisation, den står på EU’s terrorliste, og der er intet, der kan legitimere eller retfærdiggøre et angreb som det, vi har set fra i går morges og frem til nu,’ siger hun til DR og understreger, at  hendes tanker går til alle ofrene på begge sider af konflikten.