UN7244938 Ceb
23. december 2023

FN-forbundet ønsker alle god jul og godt nytår

Foto: UN Photo

De Forenede Nationer blev grundlagt efter 2. verdenskrig i 1945 af 51 lande, der forpligtede sig til at bevare fred gennem internationalt samarbejde. I dag er 193 lande med i FN, og dermed er de fleste af verdens lande repræsenteret i at nå de fire formål: At vedligeholde international fred og sikkerhed - at udvikle venskabelige forhold mellem nationer - at samarbejde om at løse internationale problemer og at fremme respekt for menneskerettighederne.

Alt dette blev aktuelt, da Israel blev ramt af et terrorangreb 7. oktober. Hamas stod bag angrebet der resulterede i både dræbte og adskillige tilfangetagne gidsler. Dette har ført til Israelske gengældelsesangreb mod Gaza, hvilket igen har ført Gaza ud i en humanitær katastrofe. FN’s Generalforsamling har netop vedtaget en resolution, der sikrer humanitær våbenhvile, i forsøget på at sikre civile i Gaza adgang til den mest basale nødhjælp.

På samme vis lider de civile i Ukraine i en krig, der nærmer sig sin to-års dag. Da Nobels Fredspris for nyligt blev uddelt til den iranske kvindesagsforkæmper Narges Mohammadi var det uden tilstedeværelse af hovedpersonen selv, der sidder fængslet i Iran. Talibanerne har stadig magten i Afghanistan, og konflikter i lande som Sudan og DR Congo sender folk på flugt. Næsten 110 millioner mennesker verden over er på flugt.

Menneskerettighedsdeklarationen er netop fyldt 75 år. Med den i hånden skal vi insistere på, at alle har lige rettigheder, og at alle er født frie og lige. Der har aldrig været mere brug for den end nu.

Og heldigvis har vi også grund til forsigtig optimisme: FN’s klimatopmøde COP28 er netop afsluttet med to gode aftaler: En ’Loss and Damages’-fond der skal sikre at de fattigste lande bliver klimakompenseret, og en aftale, der opfordrer lande til at udfase fossile brændstoffer. Vi er ikke i mål endnu, men gode beslutninger for klimaet og klodens fremtid er taget.

På samme vis har FN-forbundet året igennem været til stede ved arrangementer, folkemøder, demokratidage og en lang række konferencer landet over. Her har vi mødt en lang række engagerede mennesker, der hver især brænder for at gøre en forskel – både i Danmark og i verden.

Til sommer afgøres det, om Danmark får en plads i FN’s Sikkerhedsråd for 2025-2026. En plads i Sikkerhedsrådet vil give os enormt gode muligheder for at påvirke sikkerhedssituationen i verden og arbejde for den regelbaserede verdensorden.

Til slut vil vi bringe et ønske om en rigtig god jul og et godt nytår. Lad os bruge dagene til at reflektere over, hvordan vi selv kan hjælpe med at gøre verden og hverdagen lidt bedre dag for dag, og med menneskerettighederne i hånden arbejde for en tryg og fair verden, hvor alle er med.

Rigtig glædelig jul og godt nytår fra FN-forbundet.