Bicycle Ge82c9fe09 640 (1)
14. juli 2023

FN-forbundet holder sommerferie frem til 1. august

Foto: Pixabay/ Jill Wellington

FN-forbundet holder sommerferie og er tilbage fra 1. august. Men selvom vi holder ferie betyder det ikke, at der slet ikke sker noget ude i verden, eller herhjemme i Danmark.

For mens mange af os bruger sommeren til at rejse ud i verden for at spise god mad og opleve nye kulturer, er millioner af mennesker nødt til at flygte fra deres land og hjem. Klimaforandringer, uro og krige tvinger mennesker på flugt, og med ét ændres en tryg hverdag til et liv som flygtning. Læs FN’s flygtningeorganisation UNHCR’s årlige rapport her.

FN holder aldrig fri, og heller ikke denne sommer. I New York mødes lande netop i denne tid og diskuterer, hvordan vi kommer ordentligt videre efter COVID-19 og samtidig imødekommer verdensmålene. Læs mere om det her.

Holder du ferie i København kan du glæde dig over, at vores hovedstad er udpeget af UNESCO som verdens arkitekturhovedstad i 2023. Det betyder at der er en lang række aktiviteter og arrangementer ikke bare hele sommeren, men hele året, der stiller skarpt på bæredygtig udvikling. Meget af det er gratis, læs mere her.

Vil du hellere tænde op for hjemmebiografen, kan du hoppe ind her og se nogle kortfilm, som er produceret til at inspirere dig selv at gøre noget for at nå verdensmålene.

Siger navnet Bodil Begtrup dig noget? Hvis ikke, bør du læse med her og lære noget om de kvinder, der var med til at sætte deres fingeraftryk på FN’s deklaration for menneskerettigheder. Bodil Begtrup var en af dem. Hun fik ændret teksten i deklarationen så ’alle mænd’ blev skiftet ud med ’alle’ eller ’alle mennesker’. Ord skaber virkelighed, og det vidste Bodil Begstrup allerede i 1947.

Vi ønsker alle en god sommer!