Screen Shot 2023 06 02 At 10.42.10 AM 1024X460 (1)
7. juni 2023

FN: Det har aldrig været vigtigere at samarbejde om miljøet

Foto: UN Photo

Hver måned udpeger FN et verdensmål, der får særlig opmærksomhed. I juni er der hele tre:

12 – Ansvarligt forbrug og produktion

14 – Livet i havet, og

15 – Livet på land.

Det har aldrig været vigtigere at beskytte og reparere miljøet, og vi skal sætte tempo på, hvis vi vil beskytte planetens helbred. Det gælder ikke mindst atmosfæren, biodiversitet og de ressourcer, vi har tilbage. Når der ikke er mere, er der ikke flere.

Det enkelte menneske spiller en kæmpe rolle i kampen for klimaet og mod forurening og tab af biodiversitet. Vi har alle et globalt ansvar. Men man skal ikke underkende, at det store ansvar ligger hos regeringer, virksomheder, banker, investorer og andre interessenter med indflydelse og magt. De spiller alle en afgørende rolle i kampen for at adressere den krise, vores planet står i, og i at vende udviklingen til fordel for en grøn og cirkulær økonomi.

Igennem årene har FN spillet en stor rolle i at sikre planetens overlevelse. Blandt det er arbejdet med en ny aftale, der skal udrydde plastikaffald, er i gang og forventes afsluttet i 2024, og på samme måde er en ny traktat med fokus på bevarelse af diversiteten i havet, på vej. Ved FN’s biodiversitets-konference COP15 i december landede regeringer den såkaldte Kunming-Montreal Global Biodiversity Framework, der skal adressere tabet af biodiversitet og beskytte og restaurere mindst 30 procent af det skadede økosystem frem til 2030. Ikke mindst er er med Decade of Ocean Science for Sustainable Development initiativer, der understøtter regeringer i at beskytte verdens have.

18.-19. september holdes UN SDG Summit i New York. Her er klimaet endnu en gang i fokus. Lad os sammen gøre en indsats for at nå verdensmålene inden 2030.