WFP Ali Jadallah Gaza (1)
13. oktober 2023

FN anmoder om nødhjælpskorridorer ind til Gaza

Foto: WFP/ Ali Jadallah

FN’s Fødevareprogram World Food Programme (WFP) anmoder om at åbne humanitære korridorer ind til Gaza. Efter Hamas angreb Israel for få dage siden, har de blodige kampe stået på uafbrudt. Israel har efterfølgende taget en beslutning om en total blokade af Gazastriben, hvilket betyder at Israel forbyder importen af mad, vand, elektricitet og brændstof til Gaza.

Flere nødhjælpsorganisationer har efterfølgende udtalt at dette vil resultere i en humanitær krise i Gaza. Det estimeres at ca. 800.000 mennesker mangler adgang til nødvendige forsyninger. Derfor kræver WFP en etablering af humanitære korridorer som kan skabe sikker passage for nødhjælpspersonale. WFP har allerede leveret mad til 73.000 mennesker i Gaza, og etableret kontantoverførelser til 164.000 mennesker på Vestbredden, så de kan købe forsyninger i lokale butikker. Foruden WFP har flere af FN’s hjælpeorganisationer som Verdenssundhedsorganisation (WHO) og Hjælpeorganisationen for Palæstinensiske Flygtninge (UNRWA), forsøgt at yde nødhjælp til befolkningen i Gaza, men der er brug for humanitære korridorer og sikre passager for at sikre, at nødhjælpen når frem til befolkningen i tide, da man frygter at forsyningerne er ved at slippe op inde i Gazastriben.

Læs mere om WFP's arbejde med at hjælpe civile i Gaza-striben her.

Vil du hjælpe? Så donér til WFP her.