Ending Violence Against Women 2022
25. november 2022

I dag er det FN’s Internationale dag for afskaffelse af vold mod kvinder

Foto: UN Women

Vidste du, at hver tredje kvinde i verden har været ude for vold af fysisk eller seksuel karakter? At 736 millioner kvinder fra 15-års alderen verden over har været udsat for vold fra deres partner eller andre? At færre end 40 procent af voldsramte kvinder opsøger den fornødne hjælp? At opkald til telefonrådgivning for voldsudsatte er femdoblet under COVID-19?

Sikkert ikke. Men det er baggrunden for, at det i dag er FN's Internationale dag for afskaffelse af vold mod kvinder. En dag der også skyder kampagnen '16 dages aktivisme' i gang, der kulminerer 10. december, som markerer FN's Internationale menneskerettighedsdag. Kampagnens tema i år er 'UNITE! Aktivisme for at sætte en stopper for vold mod kvinder og piger'. Stop vold mod kvinder-kampagnen har eksisteret siden 2008 og er ledet af UN Women, FN's organisation for ligestilling og fokus på kvinders forhold.

FN definerer vold mod kvinder som fysisk, seksuel og psykologisk vold, der kan begås af familiemedlemmer, fremmede, eller endda staten. Det kan være alt fra vold i hjemmet til handel med kvinder, æresdrab samt andre typer af femicide (kønsbaseret vold). Vold mod kvinder er et globalt fænomen. Overalt i verden oplever kvinder vold blot fordi de er kvinder, og det kan være fra deres partnere, familiemedlemmer, fremmede på gaden eller repræsentanter fra den organisation, der skulle passe på dem.

I juni 2022 blev der fremlagt en handlingsplan mod partnervold og -drab af regeringen, der blev vedtaget af et næsten enigt folketing. Det understreger at partnerdrab ikke blot er et familieanliggende men et samfundsproblem, der kræver politisk handling, og at kvinder er udsatte. En ny rapport fra UN Women beskriver problemet. FN-forbundet vil holde det nye folketing op på denne handlingsplan og må konstatere, at selv i 2022 er problemet med vold mod kvinder langt fra løst, hverken i Danmark eller resten af verden.

Læs og lær mere hos UN Women.