Bumblebee 4396319 640 Pixabay
13. december 2022

Fokus på biodiversitet til COP15

Foto: Pixabay

’Vi fører krig mod naturen.’ Så hårde var ordene fra FN’s generalsekretær António Guterres forud for FN’s Biodiversitetskonferencen COP15, der startede i sidste uge. Han fortsatte: ’Vi begår vi indirekte selvmord. For tabet af natur og biodiversitet vil føre til en frygtelig menneskelig omkostning’.

Konferencen, der varer frem til 19. december, er den seneste i rækken af konferencer, der samler verdens politikere for at finde globale løsninger på biodiversitetskrisen. Repræsentanter fra 196 lande deltager for at kigge dybt i protokollen for biodiversitet. Og hvorfor er konferencen vigtig? Fordi biodiversiteten forsvinder med bekymrende hastighed!

Biodiversitet sikrer alle varianter af livet på jorden og i havene. Økosystemer, lige fra skove og ørkener til ferskvand og verdens have er under pres, og en million planter og dyrearter er truet af udryddelse. Økosystemer er med til at sikre menneskeligt liv og ikke mindst fødevareproduktion, et stabilt klima og rent drikkevand. Alle sammen ting, vi mennesker har brug for, for at eksistere på kloden.

Mange af årsagerne til krisen er skabt af os selv: Overproduktion, menneskeskabte klimaændringer og inddragelse af skove og landområder til landbrug, fabrikker, veje og byer. Affald og pesticider i havene. Det er blandt de årsager, der sætter biodiversiteten under pres.

De næste uger mødes verdens ledere for at finde globale løsninger. Ambitionen er, at vi inden 2050 skal leve i harmoni med og respekt for naturen, så vi ikke fortsætter ødelæggelserne.

Du kan følge med i oplæggene her.

PS Hvad kan du selv gøre? Heldigvis noget. Og har du en have er det endnu lettere. Du kan f.eks. lade gamle grene og træstammer ligge til glæde for insekterne, plante hjemmeboende planter og lade dele af haven vokse frit, så naturen udvikler sig selv. Du kan også skabe et lille vandhul til glæde for f.eks. frøer, bygge et bi-hotel eller vent med at klippe haven ned, så fugle kan spise af bærrene hen over vinteren. Læs meget mere her.