Verdensmål på plakaten med hvid kant
1. september 2021

Verdensmål på plakaten

En udendørs udstilling om FN’s 17 verdensmål. Oplev den på Musikkens Plads i Aalborg fra 5. september til 24. oktober 2021.

FN-forbundet i Nordjylland og Life Exhibitions står bag udstillingen Verdensmål på Plakaten, som har kunnet realiseres takket være et bredt samarbejde i Aalborg Kommune og Musikkens Hus.

Aalborg Kommune har sammen med Himmerland Boligforening og Port of Aalborg A/S støttet udstillingen økonomisk. De vil også sammen med andre institutioner og foreninger i Aalborg stå bag en lang række arrangementer, som vil finde sted henover udstillingsperioden, og som sætter fokus på bæredygtighed og verdensmålene. Der vil være rundvisninger, foredrag byvandringer, politikerdebatter og meget andet.

Få overblikket her på siden, der løbende vil blive opdateret.

ARRANGEMENTER:

Torsdag 16. september

• Byvandring i Aalborg Øst, hvor der bliver fortalt om over ti års indsats med at udvikle bydelens boligområder bæredygtigt – socialt, miljømæssigt og økonomisk. En indsats der i 2019 var grundlag for at Aalborg kommune og Himmerland Boligforening modtog den danske byplanpris.

Tidspunkt: kl. 16:00

Sted: Starter i Sundheds- og kvartershuset, Fyrkildevej 7, 9220 Aalborg Øst: Byvandring i Aalborg Øst

Arrangør: Himmerland Boligforening

Mandag 20. september

• Aalborg kommune inviterer virksomheder til inspirerende biodiversitetsmesse.

Tid:

Kl. 15:15 Velkomst ved rådmand Hans Henrik Henriksen

Kl. 15:30: Inspirationsoplæg: LEVESTED ved Philip Hahn

Kl. 16:00: Inspirationsindlæg: Anda Varna, Port of Aalborg, fortæller hvordan og hvorfor de valgte at invitere naturen ind på deres arealer – og hvad de får ud af det.

Kl. 16:15: Besøg på de forskellige stande

Sted: Musikkens Hus, Intimsalen og telt på Musikkens Plads:

Arrangør: By- og landskabsforvaltningen, Aalborg kommune

Tirsdag 21. september

• Markering af den internationale fredsdag

Tidspunkt: 17:00-19:30, Musikkens Plads

Sted: Musikkens Plads

Arrangører: FN-forbundet, Fredsaktivisterne, Mellemfolkeligt Samvirke Aalborg, Fredsby Aalborg, Bedsteforældrenes Klimaaktion og Amnesty International.

• Klima, konsekvenser og konkrete handlinger

Bliver Danmark oversvømmet? Er det slut med hvid jul? Har Corona lært os noget om klima?  Hvordan sikrer vi i fællesskab grøn omstilling i Aalborg nu og i fremtiden?

Kom med når Jesper Theilgaard tager temperaturen på klimaet og de konsekvenser klimaændringerne medfører. Jesper har fulgt udviklingen i klimaet nøje og giver et enestående indblik i, hvad der egentlig sker, når temperaturen stiger. Bør vi bekymre os om vejrforandringer, eller har der gennem tiden altid været et omskifteligt vejr?

Hør også mere om Aalborg Kommune første Verdensmålsstrategi, som netop er blevet vedtaget. Verdensmålsstrategien har fokus på klima, ressourcer, biodiversitet og ulighed og på at skabe løsninger i fællesskab.  For at nå i mål skal vi reducere udledningen af drivhusgasser og forbruge vores ressourcer smartere. Men hvordan gør vi helt konkret?

Efterfølgende byder aftenen på en debat omkring hvordan vi sammen kommer i mål med strategien. Her vil Aalborg kommunes borgmester, Thomas Kastrup-Larsen, fungerende rådmand og bestyrelsesformand for Aalborg Forsyning, Per Clausen, samt erhvervsdirektør fra GreenHub, Poul Knudsgaard give deres bud på hvordan vi sammen kommer i mål.

Vær også med til at sætte dit præg på klima- og ressourceindsatsen i Aalborg Kommune.

Sted: Musikkens Hus

Tidspunkt: kl. 17.00-19.00

Program:

Intimsalen

17:00 Velkomst

17:10 Oplæg om klimaets tilstand / Jesper Theilgaard

18:00 Aalborg Kommunes Verdensmålsstrategi og debat om den grønne omstilling i Aalborg

Telt på Musikkens Plads kl. 18:30-19.00

Sandwich og stande med diverse aktører

Arrangør: Center for Grøn Omstilling, Aalborg kommune

Fredag 24. september

• Konference om Afrika og verdensmålene: Akademikere, forskere og andre belyser emnerne klimatiske og demografiske udfordringer i Afrika, inkl. følgevirkninger af covid-19; økonomiske og sociale udfordringer; den private sektor og verdensmålene; og de internationale aktørers (inkl. FN’s) engagement i implementeringen af verdensmålene i Afrika.

Tidspunkt: 09:00 – 16:00

Sted: Aalborg Universitet, Auditoriet, Kroghstræde 3, 9220 Aalborg Øst

Arrangører: Aalborg Universitet, FN-forbundet

Tirsdag 28. september

• Introduktion til verdensmålene for UCN-studerende (lukket arrangement)

Tidspunkt: kl. 08:30 – 11:00

Sted: Musikkens Plads og klassisk sal, Musikkens Hus

Arrangører: UCN og FN-forbundet Nordjylland

Onsdag 29. september

• An evening of presentations, debate and concrete ideas about how to become a part of voluntary social work in Aalborg, focusing on sustainable social networks and the sustainable development goals (in English)

Time: 17:00 – 20:00

Venue: De Frivilliges Hus, Hadsundvej 35, 9000 Aalborg

Event organiser: De Frivilliges Hus. Registration: frivillighuset.dk

Torsdag 30. september

• Præsentation af Himmerland Boligforenings bæredygtighedspolitik

Tidspunkt: 16:00- 17:00

Sted: Larsen Waterfront, Skylounge, Rendsburggade 22, 9000 Aalborg

Arrangør: Himmerland Boligforening. Tilmelding hos Himmerland Boligforening.

Mandag 4. oktober

• Dialog om klima med kandidater til byrådsvalget i Aalborg den 16. november 2021

Tidspunkt: 19:00 – 21:00

Sted: Intimsalen, Musikkens Hus

Arrangører: Aalborg kommune, Bedsteforældrenes Klimaaktion, Den Grønne Studenterbevægelse og Klimanetværket

Tirsdag 5. oktober

• Byvandring: guidet tur til steder, der arbejder inden for frivillighed og social bæredygtighed, f.eks. frivillige sociale tilbud, genbrugsområdet og andre lokaliteter. Der bydes på lidt mad/sandwich undervejs.

Tidspunkt: 17:00 – 19:30

Sted:  Start på Musikkens Plads

Arrangør: De Frivilliges Hus. Tilmelding på frivillighuset.dk

Mandag 11. – fredag 15. oktober (uge 41)

• Skoleklasser besøger udstillingen på Musikkens Plads (tbc)

Arrangører: Aalborg kommunes skoleforvaltning og FN-forbundets skoletjeneste

Mandag 18. oktober

• Byvandring: guidet tur til steder, der arbejder inden for frivillighed og social bæredygtighed, f.eks. frivillige sociale tilbud, genbrugsområdet og andre lokaliteter. Særligt fokus på børne-, unge- og familieaktiviteter. Store unge og børn meget velkomne.

Tid: kl. 10:30 – 13:00

Sted:  Start på Musikkens Plads

Arrangør: De Frivilliges Hus. Tilmelding: frivillighuset.dk

Søndag 24. oktober

• Kommunalpolitikere fra Aalborg kommune diskuterer verdensmålene og Aalborg kommunes nye verdensmålsstrategi

Tidspunkt: kl. 15:00 – 17:00

Sted: Intimsalen, Musikkens Hus

Arrangører: FN-forbundet og Musikkens Hus

_______________________

OM UDSTILLINGEN:

Udstillingen tager udgangspunkt i den anmelderroste bog 2030 NOW, som Life Exhibitions står bag. Bogens og udstillingens tekster er skrevet af forfatter og jour- nalist Susanne Sayers. Billederne, der illustrerer de 17 mål er taget af Arthus-Bertrand, der skabte verdenssuccessen ’Jorden set fra Himmelen’.

Billederne indgår også i en plakatudstilling, der i 2020 blev udsendt gratis til alle folkeskoler, erhvervsskoler og gymnasier i Danmark.

FN-forbundet og Life Exhibitions planlægger en endnu større udendørs udstilling i Aalborg i 2022, ”2030 NOW - tænke / skabe / handle”.