Verdensmål på plakaten med hvid kant
1. september 2021

Verdensmål på plakaten

En udendørs udstilling om FN’s 17 verdensmål. Oplev den på Musikkens Plads i Aalborg fra 5. september til 24. oktober 2021.

FN-forbundet i Nordjylland og Life Exhibitions står bag udstillingen Verdensmål på Plakaten, som har kunnet realiseres takket være et bredt samarbejde i Aalborg Kommune og Musikkens Hus.

Aalborg Kommune har sammen med Himmerland Boligforening og Port of Aalborg A/S støttet udstillingen økonomisk. De vil også sammen med andre institutioner og foreninger i Aalborg stå bag en lang række arrangementer, som vil finde sted henover udstillingsperioden, og som sætter fokus på bæredygtighed og verdensmålene. Der vil være rundvisninger, foredrag byvandringer, politikerdebatter og meget andet.

Få overblikket her på siden, der løbende vil blive opdateret.

ARRANGEMENTER:

Torsdag 14. oktober kl. 16:00 - 18:00

afholdes der debatmøde om verdensmål #3 Sundhed og trivsel med deltagelse af en række regionrådspolitikere, deriblandt rådets formand, Ulla Astman. Mødet, som er arrangeret i et samarbejde mellem FN-forbundet, UCN og Regionsrådet, finder sted hos UCN på Selma Lagerlöfs vej i Aalborg Øst. Vi vil fokusere på (u)lighed i sundhedssystemet. Flere problematikker vil blive taget op, bl.a. om sociale forskelle i levealderen hos forskellige social grupper og udfordringer i kommunikation mellem medicinsk personale og patienter. Tilmelding skal ske via facebook: https://fb.me/e/2wUyU5PUl

Mandag 18. oktober

• Byvandring: guidet tur til steder, der arbejder inden for frivillighed og social bæredygtighed, f.eks. frivillige sociale tilbud, genbrugsområdet og andre lokaliteter. Særligt fokus på børne-, unge- og familieaktiviteter. Store unge og børn meget velkomne.

Tid: kl. 10:30 – 13:00

Sted:  Start på Musikkens Plads

Arrangør: De Frivilliges Hus. Tilmelding: frivillighuset.dk

Søndag 24. oktober
 (FN-dagen) fra kl. 15:00 - 17:00

afholdes det sidste event i forbindelse med udstillingen, og det bliver et debatmøde med deltagelse af kommunalpolitikere fra Aalborg, som vil diskutere den nyligt vedtagne verdensmålsstrategi for Aalborg kommune 2021-23. Mødet, som finder sted i 'intimsalen', Musikkens Hus, Aalborg, vil fokusere på, hvordan Aalborg kommune skal implementere sin ambitiøse strategi for bæredygtig udvikling i de kommende år. Tillmelding er ikke nødvendig.

_______________________

OM UDSTILLINGEN:

Udstillingen tager udgangspunkt i den anmelderroste bog 2030 NOW, som Life Exhibitions står bag. Bogens og udstillingens tekster er skrevet af forfatter og jour- nalist Susanne Sayers. Billederne, der illustrerer de 17 mål er taget af Arthus-Bertrand, der skabte verdenssuccessen ’Jorden set fra Himmelen’.

Billederne indgår også i en plakatudstilling, der i 2020 blev udsendt gratis til alle folkeskoler, erhvervsskoler og gymnasier i Danmark.

FN-forbundet og Life Exhibitions planlægger en endnu større udendørs udstilling i Aalborg i 2022, ”2030 NOW - tænke / skabe / handle”.