Patroner
6. maj 2021

Indfør våbenembargo mod Myanmar

Mere end 200 civilsamfundsorganisationer overalt i verden er gået sammen i en fælles, global opfordring til FN’s Sikkerhedsråd om at indføre et våbenembargo mod militærjuntaen i Myanmar. Blandt underskriverne er også det danske FN-forbund.

Opfordringen støttes af flere FN-forbund samt flere store internationale menneskerettighedsorganisationer så som Amnesty International og Human Rights Watch.

Læs opfordringen her.

Som forperson for det svenske FN-forbund, Annelie Börjesson påpeger,  vil et våbenembargo være “et første simpelt skridt for Sikkerhedsrådet at leve op til princippet [Responsibility to Protect]”. Et princip, der har til formål at forhindre stater i at gemme sig bag suverænitetsprincippet, imens forbrydelser mod befolkningen kan fortsætte.

Læs mere om Responsibility to Protect.