UNGA election
8. juni 2021

Danmark nyt medlem af ECOSOC

I går var valgdag i FN, hvor der skulle vælges ny formand for Generalforsamlingen, formandskab til de 6 hovedudvalg herunder og sidst, nye medlemmer til det Økonomiske og Sociale Råd (ECOSOC), hvor Danmark kandiderede - og blev valgt.

ECOSOC er er måske ikke så kendt som Sikkerhedsrådet eller Generalforsamlingen, men det er det organ, der koordinerer alt, hvad FN gør inden for økonomiske og sociale spørgsmål, og er på den måde et knudepunkt for verdensorganisationen. I alt sidder 54 medlemmer i Rådet, som vælges ind for en treårig periode. Læs mere om Rådet og dets arbejde på Globalis.dk.

Danmark påbegynder sit medlemsskab den 1. januar 2022.  Som prioriteter for det danske medlemskab er bl.a. et fokus på ‘Building Back Better’ samt tilslutningen til det nuværende ‘Decade of Action’ frem til 2030, hvor Verdensmålene skal være nået.

Sammen med Danmark blev følgende medlemslande valgt: USA, Belgien, Italien, Canada, Kroatien, Israel, New Zealand, Grækenland, Tjekkiet, Afghanistan, Kasakhstan, Indien, Elfenbenskysten, Mauritius, Swaziland, Oman, Tunesien, Tanzania, Chile, Peru og Belize.

Formandskabet for Generalforsamlingen gik til Maldivernes udenrigsminister, Abdullah Shahid, der således vil kunne indtage podiet i den flotte sal, når den 76. generalforsamling, UNGA76 åbner i september. Du kan læse mere om valget her

Foto fra den danske FN-ambassadør Martin Bille Hermanns Twitterprofil @BilleHermann