UNSG press conference /Mark Garten
31. marts 2020

Overblik | FN’s indsats imod Coronavirus

“Det er tid til fornuft, ikke panik. Forskning, ikke fordomme. Fakta, ikke rædsel. (…) Vi er sammen om det – og sammen kommer vi igennem det.” Sådan lyder det fra FN’s generalsekretær Antonio Guterres i en tale til verdens befolkning.

Og han fortsætter: “Selvom virussen er blevet klassificeret som en pandemi, er det en situation, vi kan kontrollere. Vi kan reducere spredningen, forhindre infektioner og redde liv. Men det vil kræve helt ekstraordinære foranstaltninger, både af enkeltpersoner, de enkelte lande og hele det internationale samfund.”

En ny rapport fra den 31. marts beskriver de alvorlige socioøkonomiske konsekvenser, der kan komme som følge af pandemien med mindre, der bliver handlet koordineret globalt, regionalt og nationalt.

Det handler om at sikre udviklingslandenes økonomi, de regionale finansielle markeder og den sociale sammenhæng. Læs mere.

I spidsen for den globale indsats mod Corona-pandemien er WHO, Verdenssundhedsorganisationen. I samarbejde med en lang række af partnere sporer WHO udviklingen, som virussen spreder sig, ligesom de formidler viden og rådgivning til landene om, hvordan de bedst håndterer og inddæmmer smitten. Følg deres arbejde her.

FN’s News Center har oprettet en portal, hvor de har samlet alt, hvad der bliver produceret af viden og information om pandemien, oversigtskort, hvordan det bliver håndteret i felten og meget mere.

Du kan også lytte med på podcasten her, hvor FN-korrespondenten Margaret Besheer interviewes af Mark Leon Goldberg fra UN Dispatch om, hvordan pandemien påvirker FN både i hovedkvarteret og i New York og i de fredsbevarende missioner. ​

Og så anbefaler vi selvfølgelig at holde dig opdateret på Sundhedsstyrelsens og Politiets informationssider.

UN Photo/ Mark Garten