Dannebrog
13. maj 2019

Lad også valget handle om FN & globalt ansvar

Vi skal til stemmeboksen og sætte vores kryds til både Europa-Parlamentet og Folketinget. Du kan være med til at få kandidaterne til at forholde sig til Danmarks internationale interesser, FN og globalt ansvar.

Som DIIS-forsker Lars Engberg Pedersen skriver det i Altinget, så kommer valget nok ikke til at handle om Danmarks langsigtede interesser i en stabil, fredelig og fremgangsrig verden. Men du kan være med til at få kandidaterne til at forholde sig til Danmarks internationale interesser – og FN – som vi prøvede det til valgdebatten i forbindelse med vores landsmøde. Under overskriften ’Danmark og FN’s Verdensmål’, spurgte vi politikerne om, hvad Danmark skal være kendt for internationalt, hvor vi kom ind på menneskerettigheder, fred og konfliktløsning – og i det hele taget Danmarks rolle i FN.

Danmark er lige blevet medlem af FN’s Menneskerettighedsråd, men hvordan kan vi sikre rettighederne i Danmark? Ikke mindst for flygtninge, hvor vi siden 2015 ikke har taget imod kvoteflygtninge. FN’s flygtningehøjkommissariat UNHCR har spurgt Angelique, der flygtede fra Rwanda, hvad det betød at komme til Danmark som kvoteflygtning  Du kan også finde inspiration til spørgsmål i UNHCR’s ønskeliste til kandidaterne til Europaparlamentet .

Fra sommeren 2020 vil Danmark kandidere til FN’s Sikkerhedsråd, og for at blive valgt, skal vi vise en forskel. Her skal vi genopfriske de forebyggende dele af ’Responsibility to Protect’, som du kan genfinde i FN-forbundets hæfte om princippet.  Og op til forsvarsforliget 2018 udarbejdede vi et idé-papir, hvor du også kan finde inspiration til debatspørgsmål.

Danmark ligger højt på ranglisten over landes gennemførelse af Verdensmålene for Bæredygtig Udvikling, men kigger man nærmere, så kan vi gøre langt mere. Til Folkemødet sidste år udgav vi i fællesskab en skyggerapport om gennemførelsen, hvor vi bl.a. skriver, at det på naturområdet står slemt til. At problemet er akut, underbygges af en FN-rapport, der udkom forleden. Op til valget har FN-forbundet bidraget til Verdensmålenes Idekatalog med NGO’ernes idéer til politisk forandring i verdensmålenes navn.

Hvor danske politikere gerne fremstiller FN’s målsætning om at landenes udviklingsbistand skal udgøre 0,7 pct. af BNI som et loft, så er det for os en minimumsmålsætning – ligesom det er vigtigt at sikre den multilaterale del af bistanden, som FN-forbundet bl.a. stillede skarpt på i forbindelse med den seneste bistandspolitiske strategi.

Debatten med kandidaterne kan foregå til valgmøder, men mange politikere kan også nås via de sociale medier, ikke mindst via twitter. Bruger du dette medie, så brug gerne vores tag’s #GlobaltAnsvar og #SammenForFN

God valgkamp.