Knotted Gun UN Photo/Rick Bajornas
19. december 2019

Håb på kanten til det nye årti

Klimamæssigt, politisk, økonomisk og socialt er vi ved at være nået bristepunktet for verden, men vi er ikke nået dertil endnu. Vi kan stadig nå at skabe den nødvendige forandring for en bedre fremtid. Men det kræver, at vi alle går med.

Næste år er det 75 år siden Anden Verdenskrig endelig sluttede, og – efter ødelæggelserne, tabene, splittelsen – FN blev grundlagt for at frelse kommende generationer fra krigens svøbe [og] at forene vore kræfter til opretholdelse af mellemfolkelig fred og sikkerhed.”

Den beslutsomhed kan være svær at få øje på i dag. Nationalisme og ekstremisme kaster lange skygger over det internationale samarbejde. Internationale konventioner og menneskerettigheder er et yndet mål for angreb fra populistiske regeringer. Hundrede af tusinder af mennesker går på gaden i vrede, i protest over ulighed, over klimakrisen. Og antallet af de millioner af flygtninge og fordrevne fra verdens konflikter sætter rekord hvert år.

“Kort sagt, verden er noget rod. Og hvis verden var en af mine venner, ville jeg sætte mig ned og sige, ’hør lige – vi skal virkelig have en snak sammen.”

Det skriver Natalie Samarasinghe i det britiske FN-forbunds ’UNA-UK’. Og dét er lige præcis det, FN gør.

Den største globale samtale nogensinde

Intet mindre. Det er ambitionen fra FN’s side med deres invitation til verdens befolkning, til at deltage i debatten omkring vores fremtid. Der skal nye stemmer ind i snakken om, hvordan vi regerer verden fra klasselokaler til bestyrelsesgangene, fra regeringsbygninger til gaderne; alle er inviteret med – også dig.

Klimamæssigt, politisk, økonomisk og socialt er vi ved at være nået bristepunktet, men vi er ikke nået dertil endnu. Vi kan stadig nå at skabe den nødvendige forandring for en bedre fremtid. Men det kræver, at vi alle går med.

Gå ind på un.org/en/un75 og deltag.