1. januar 0001

Trump har vendt ryggen til Verden

Den amerikanske præsident, Donald Trump har meddelt sit lands exit fra den seneste klimaaftale, der var resultatet af FN's klimakonference i Paris 2015. Det er et tilbageslag af de større for Danmark, for klimaet og for det internationale aftalesystem, vi har søgt at opbygge med gensidigt forpligtende konventioner.

Men, som FN's klimasekretariat skriver i en udtalelse den1. juni 2017: 'Parisaftalen er stadig en historisk aftale underskrevet af 194 og ratificeret af 147 lande. Den kan derfor ikke genforhandles på baggrund af en enkelt partners ønske'.

Klimaaftalen har til formål at holde den globale temperaturstigning 'et stykke under' 2 grader celsius i forhold til førindustrielt niveau - og 1,5 grader, 'hvis det er muligt' - for at imødegå de værste konsekvenser af de menneskeskabte klimaforandringer. Forandringer vi som danskere ikke kun ser på Grønland med de traditionelle leve- og fangstforhold, der er under hastig forandring, men også i hverdagen med stadig mere uforudsigelige vejrforhold.

Med USA's udmelding rykker Kina tættere på rollen som mere global ansvarlig stormagt, med en klimaaftale med EU-landene.

>> Verdensmål nr. 13 om klimaindsatsen

>> Paris-aftalen