Husk de fælles løsninger

Flygtningedag grafik

FN's Flygtningedag markeres i en situation, hvor krig, vold og forfølgelse tvinger flere mennesker på flugt end nogensinde, ifølge den seneste rapport fra UNHCR. Netop derfor er det vigtigigt at huske på de fælles løsninger.

UNHCR's nye Global Trends-rapport, organisationens store årlige statusundersøgelse af tvangsfordrivelse af befolkninger, fastslår, at der ved udgangen af 2016 var 65,6 millioner fordrevne over hele verden - ca. 300.000 flere end året før. Tallet dækker over et enormt antal mennesker over hele verden, der har brug for beskyttelse.

>> Læs UNHCR's danske pressemeddelelse her.

I et debatindlæg i Politiken skriver Ditte Ingemann og Nikoline Qvist Kjeldsen fra FN-forbundet, at man skal holde, hvad man lover: 'Danmarks internationale forpligtelser indebærer løfter til FN om at tage et større fælles ansvar på flygtningeområdet. Situationen kræver, at vi genoptager modtagelsen af kvoteflygtninge.' Læs indlægget her.

I sit debatindlæg i Kristeligt Dagblad skriver Ole Olsen fra FN-forbundet, at vi skal huske de fælles løsninger: 'Vi har i de senere år set, at hver stat beslutter sin egen flygtningepolitik, typisk for at skræmme flygtninge fra at komme netop der, men søge andetsteds hen. Det er det modsatte af det globale ansvar, som der er behov for, men flygtningepolitik er i mange lande, fx i Danmark, blevet en politisk slagmark.' Læs indlægget her.

FN's generalsekretær udtaler i anledning af dagen "I've met so many who have lost so much. But they never lose their dreams for their children or their desire to better our world. They ask for little in return - only our support in their time of greatest need". Læs mere på FN's hjemmeside for Flygtningedagen.

Du kan skrive under og vise din støtte til flygtninge #WithRefugees