Globalt ansvar og hjertesager på Folkemødet

20160618_135024

Kasper og Niklas fra Skoletjenesten i hhv. København og Aarhus med hver deres hjertesager

Mere end 100.000 mennesker fandt vej til Allinge til Folkemødet på Bornholm 2016, der nu er vel overstået. Og dét med et stort fokus på Danmark i Verden.

For andet år i træk kunne man finde os sammen med en række af FN-byens organisationer i vores fælles FN-telt, der bød på en bred vifte af relevante debatter med globalt ansvar i centrum.

Vi havde inviteret Folkemødets deltagere til at komme forbi og stemme på, hvem der skal være FN's næste Generalsekretær, og hvad han eller hun skal arbejde for.

Man kunne stemme for, om den næste Generalsekretær skal være en kvinde; om det er vigtigt, hvor han eller hun kommer fra; hvilke kvaliteter han eller hun skal besidde; og sidst, hvad den vigtigste hjertesag skal være for den næste Generalsekretær.

Mere end 120 Folkemødedeltagere var forbi for at give deres stemmer, og resultatet blev…

Køn: Kvinde. Land: Ikke vigtigt. Kvaliteter: Dialog & Pragmatisme. Vigtigste hjertesag: Aldrig mere krig

Det gav en masse herlige billeder - dem kan du se her - men vigtigere gav det en fantastisk masse dialog med folk i alle aldre, mere eller mindre bekendte med FN, om vigtigheden af et stærkere FN og en stadig større folkelig forankring.

I det næste nummer af GLOBAL, vil du kunne læse meget mere om FN-forbundets deltagelse i Folkemødet, hvor Torleif Jonasson - traditionen tro - var på Speakers Corner, Andreas Hansen ledte en workshop sammen med bl.a. Stine Bosse under titlen, 'Hvad betyder globalisering for dig?', og indtryk fra en masse, masse debatter.

Tak til Hermod Lannung Fonden, foruden hvis støtte FN-forbundets deltagelse i Folkemødet ikke var mulig.