1. januar 0001

"En rungende sejr for multilateralisme"

Efter to ugers lange og intense forhandlinger i Paris, lykkedes det for 196 nationer at nå til en enighed om en historisk klimaaftale, som gælder alle lande.

UN Photo/ Mark Garten

Formålet med Paris-aftalen er at holde temperaturstigningerne et godt stykke under 2 grader og således har man skærpet grænsen for temperaturstigninger. Målsætningen er nu, at man vil holde temperaturstigningerne under 1,5 grader, som især østaterne og de klimaskrøbelige lande har kæmpet for siden man indledte klimaforhandlingernei Paris i begyndelsen af december.

Laurent Fabius, den franske udenrigsminister og formand under COP 21, udtalte efter Paris-aftalen:

"The Paris Agreement allows each delegation and group of countries to go back home with their heads held high. Our collective effort is worth more than the sum of our individual effort. Our responsibility to history is immense"

Den nye Klimaaftale tager udgangspunkt i landendes egne indmeldinger til FN om initiativer til, hvordan de selv vil begrænse temperaturstigninger.

FN's generalsekretær, Ban Ki-moon, sagde efter vedtagelsen af den nye aftale:

"We have entered a new era of global cooperation on one of the most complex issues ever to confront humanity. For the first time, every country in the world has pledged to curb emissions, strengthen resilience and join in common cause to take common climate action. This is a resounding success for multilateralism."