1. januar 0001

Birthe Rønns dårlige samvittighed

282 personer, som maser sig frem i medierne' for at få særbehandling. Og så en opposition, som helt vilkårligt støtter dem: 'Det er oprørende, usmageligt og klamt'. Sådan lød bandbullen fra integrations - og kirke - minister Birthe Rønn Hornbech, da Folketinget tirsdag behandlede udvisningstruslen imod de asylafviste irakere, som har søgt beskyttelse i Brorsons Kirke på Nørrebro i København.

Hvad er det, der får en erklæret humanist, engageret kristen og - i hvert fald tidligere - repræsentant for 'højskolevenstre' til at udtrykke sig så vulgært og aggressivt? Uden at gøre krav på at besidde psykoanalytisk ekspertise, så er der formentlig kun en mulig forklaring: dårlig samvittighed.

Og dårlig samvittighed, det er der al mulig grund til at have: Som minister påtager Birthe Rønn sig ansvaret - både det moralske og det politiske - for at de irakiske familier sendes tilbage til et Irak præget af daglige selvmordsbomber, terror og vold mod civile, etnisk, religiøs og politisk splittelse. Det er sådanne forhold børnefamilier, enlige mødre med mindreårige børn og ældre mennesker skal tvangsudsendes til.

Det er forhold som FNs flygtningehøjkommissariat, UNHCR, indstændigt advarer imod at sende irakere tilbage til på nuværende tidspunkt. Specielt 5 provinser i det centrale Irak er ramt i ekstrem grad af vold og terror. Situationen er så farlig de pågældende steder, at en delegation af danske embedsmænd end ikke turde besøge områderne, da de var i Irak for nylig. UNHCR's folk er de eneste, som kan bedømme, om hjemsendelse er forsvarlig. Mere end halvdelen af de 282, som nu står til tvangsudsendelse, kommer fra disse områder.

Er Birthe Rønn parat til at påtage sig det ansvar? Tilsyneladende ikke. I stedet kryber hun i skjul bag Flygtningenævnet og påstår, at Nævnet har taget stilling til, at de 282 trygt kan rejse tilbage til Irak. Men det passer ikke. Nævnet tager stilling til asylansøgninger - ikke til om de aktuelle forhold er så farlige, at det er uforsvarligt at hjemsende asylansøgere her og nu. Det er ene og alene ministerens ansvar.

For at løfte det ansvar er ministeren via Udlændingeloven forsynet med kompetence til at give midlertidig humanitær opholdstilladelse. Det er altså helt og aldeles op til Birthe Rønn om hun vil fastholde sin aggressive linie, hvor hun beskylder irakerne for at have 'taget børnene som gidsler' og i øvrigt fastholder, at de har 'fået chancen' for at rejse frivilligt hjem - til vold og terror!

Er det virkelig blevet så meget af en prestigesag og en frygt for at tabe ansigt, at Birthe Rønn absolut skal agere potent minister? Udlændingelovens § 9 giver alle de nødvendige muligheder for at vise medmenneskelighed. Brug dem dog i irakernes - såvel som egen - interesse.

Jørgen Estrup
Landsformand, FN-forbundet i Danmark