MV Mål 4
18. januar 2022

Bæredygtigt gennembrud i undervisningen

Bæredygtig udvikling kommer på skoleskemaet. Det står fast, efter børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil og uddannelses- og forskningsminister Jesper Petersen har tilkendegivet, at regeringen støtter en ny handleplan for undervisning i bæredygtig udvikling.

Det var de store smil, der blev luftet, da børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil i sidste uge fik overdraget en handleplan for undervisning i bæredygtig udvikling på København Naturskole på Amagerfælled.

Handleplanen er en national plan for uddannelse for bæredygtig udvikling, der skal hjælpe med at kvalificere, koordinere, udbrede, understøtte og videreudvikle indsatsen for en uddannelsessektor alt fra folkeskole til videregående uddannelser, hvor bæredygtighed er i centrum.

Den formelle overdragelse af handleplanen kommer efter Rosenkrantz-Theil, sammen med hendes ministerkollega, uddannelses- og forskningsminister Jesper Petersen, har tilkendegivet, at de og regeringen er klar til at bakke op om den.

Processen med at få planen løftet op på den politiske dagsorden, har været drevet af flere forskellige aktører (blandt andet Verdens Bedste Nyheder/Verdenstimen, som FN-forbundet er partner i). Flere af disse aktører var tilstede ved overdragelsen. Verdens Bedste Nyheder har skrevet en fyldig reportage, som du kan læse her.