KULUprojekt
12. april 2021

Frivillige ambassadører søges til spændende kvinderettighedsprojekt

Vil du være med til at sprede viden og inspirere andre unge, til at engagere sig i debatten om ligestilling samt kvinder og pigers rettigheder på et globalt plan?

Kvindernes U-landsudvalg (KULU) er, i samarbejde med os i FN-forbundet på udkig efter frivillige til et nyt spændende projekt kaldet ’Unge Initiativ – Ambassadører for Beijing+25,’ hvor DU som frivillig ambassadør har stor på indflydelse på dine egne opgaver.

Mange kender ikke til Beijing-erklæringen, der er en yderst vigtig handlingsplan, når det kommer til at fremme kvinders rettigheder og indflydelse på verdensplan. Det skal dette projekt være med til at lave om på! Udgangspunktet for projektet er derfor at skabe læring og dialog omkring forbindelsen mellem kvinders rettigheder og ligestillingsdebatter i Danmark og internationale problemstillinger. Dette er med fokus på de 12 kritiske områder i Beijing-erklæringen listet nedenfor samt sammenhængen med de 17 verdensmål, særligt mål 5 ’Ligestilling mellem kønnene.’

De 12 punkter i Beijing-erklæringen er:

1) Kvinder og fattigdom 2) Uddannelse 3) Sundhed 4) Afskaffelse af vold mod kvinder 5) Væbnede konflikters virkning for kvinder 6) Kvinders deltagelse i økonomi og produktion 7) Lige fordeling af magt og ansvar 8) Utilstrækkelige mekanismer til fremme af kvinders stilling 9) Respekt for menneskerettigheder for kvinder 10) Mediernes fremstilling af kvinder 11) Kvinders bidrag til bæredygtig udvikling og miljøbevarelse 12) Beskyttelse af piger.

Vi søger unge ambassadører der:

• Er mellem 15-35 år.
  • Har viden og/eller interesse for kønsrelaterede problematikker.
  • Har lyst til at stå for afholdelsen af 2-3 digitale vidensdelingsaktiviteter i løbet af projektets forløb (nu - december 2022).
  • Har lyst til at forpligte sig til deltagelsen af et opstartsmøde samt løbende møder under projektet.

Eksempler på vidensdelingsaktiviteter kan fx være:

• Blogindlæg
  • Video eller podcast
  • Event (enten fysisk eller online)
  • Kronik, artikel eller læserbrev
  • Ambassadørernes egne gode ideer! Som frivillig ambassadør har du selv stor indflydelse på, hvordan dine aktiviteter skal udformes og udføres. Dermed får du masser af frihed til at bruge dine faglige kompetencer og slippe kreativiteten løs inden for de tematiske rammer for projektet.
    Din faglige profil kan skyde i mange forskellige retninger. Det vigtigste er, at du har lyst til at påtage dig en aktiv rolle i projektet og være med til at engagere andre unge i dit bagland.

Som ambassadør for Unge-initiativ projektet, kan vi tilbyde dig:

• Et fællesskab med netværksmøder og vidensdeling med de andre ambassadører.
  • NGO erfaring, hvor DU er med til at styre, hvordan du bringer netop DINE faglige kompetencer i spil.
  • Mulighed for at influere og engagere andre unge i debatten om ligestilling og kvinders rettigheder

Er det noget for dig?

Hvis du kan se dig selv i rollen som frivillig ambassadør, vil vi meget gerne høre fra dig hurtigst muligt så vi kan komme i gang med projektet. Alle uanset køn og baggrund opfordres til at søge.

Send dit CV til [email protected] samt et par linjer om dig selv, og hvorfor du er interesseret i rollen som frivillig ambassadør. Alternativt kan du også vælge at sende en kort video, hvor du fortæller om dig selv. Inkluder gerne hvilke af de 12 kritiske punkter beskrevet ovenfor, du vil være særligt interesseret i at arbejde med. Vi gennemgår løbende det indsendte, hvorefter vi vil vende tilbage til hver enkelte ansøger.

Om os:

KULU: Kvindernes U-landsudvalg (KULU) er en tværpolitisk ulandsorganisation og paraplyorganisation for kvindeorganisationer, ligestillingsudvalg, politiske partier og andre organisationer i Danmark samt en kreds af individuelle medlemmer, der fokuserer på kvinder og pigers rettigheder.

FN-forbundet er en medlemsbaseret, uafhængig forening (NGO), der har til formål at styrke interessen for FN i Danmark.