26. september 2019

Torsdag

“Denmark believes in multilateralism. In the inherent value of universally agreed rights, standards & obligations. The Sustainable Development Goals & the Paris Agreement serve as our common point of departure. They prove that we can still deliver ambitions & plans as a global community.” Sådan lød det fra udenrigsminister Jeppe Kofod, da han gik på talerstolen under generaldebatten, sent torsdag aften dansk tid. Læs talen eller se videoen herTalerækken kan du finde herog du kan gense talerne via webtv.un.org. Værd at (gen)se er også talen fra EU's præsident, Donald Tusk, der lagde ud med ordene: "The suggestion by some earlier this week at the UN that there is an immanent conflict between patriotism and globalism is false and dangerous, even if it has many followers and powerful propagators.” En direkte reference til Trumps tale tirsdag.

#UNGA

Højniveaudialog om finansiering af udvikling. Dialogen finder sted på baggrund af den seneste rapport, der advarede, at medmindre verdens nationale og internationale finansielle systemer reformeres, vil verdens regeringer ikke kunne leve op til deres løfter om at bekæmpe klimaforandringer eller udrydde fattigdom inden 2030.

Højniveaumøde i anledning af FN-dagen for eliminering af kernevåben

Alliance for Multilateralisme. Et initiativ for at genoplive det multilaterale samarbejde. Mere end 50 lande støttede op - inklusive Danmark. Læs landsformand Jørgen Estrups kommentar her.

#MultilateralismMatters