Spotlight_rapp
11. juni 2019

151 anbefalinger til konkret politisk handling på Verdensmålene

I en ny Spotlight-rapport belyser danske civilsamfundsorganisationer, herunder FN-forbundet, Danmarks udfordringer med at skabe bæredygtig udvikling - og løsninger. I rapporten er der rigelig med inspiration at hente for det nye Folketing og en kommende regering til at skabe handling.

>> Find rapporten her

”Vi har i Danmark vigtige erfaringer med at opbygge et relativt velfungerende og retfærdigt velfærdssamfund. Danske organisationer viser i rapporten, at vi bør bidrage langt mere på den internationale scene med disse erfaringer. Samtidig har vi store udfordringer, især med de mål som handler om bæredygtigt forbrug og produktion, klima, biodiversitet og vores globale fodaftryk. Vi har et globalt ansvar for at bidrage til løsningen af alle Verdensmålene, både i Danmark og gennem en stærkere international indsats. I rapporten findes en lang række konkrete anbefalinger til, hvordan Danmark kan tage ansvar og løse disse udfordringer”.

Det siger formand i 92-gruppen og generalsekretær i FN-forbundet, Torleif Jonasson. Nu på bagkant af folketingsvalget er det på høje tid, at vi i Danmark - sammen med resten af FN's medlemslande - står ved vores udfordringer og tager ansvar gennem politisk handling og sikrer bæredygtige løsninger.

Bag de 151 anbefalinger til konkret politisk handling står tilsammen 27 organisationer, der er medlemmer af de to NGO-netværk og seks eksterne forfattere. Fra FN-forbundets side har vi bidraget i henhold til kapitlerne om Mål 8: Anstændige jobs og økonomisk vækst og Mål 16: Fred, retfærdighed og stærke institutioner.

Rapporten er afsættet for en af vores debatter på Folkemødet på Bornholm i år i samarbejde med Dansk Erhverv, Globalt Fokus og 92-gruppen, der netop sætter fokus på Danmarks udfordringer med at skabe bæredygtige løsninger og ikke mindst, hvordan vi kommer vi videre til at løse dem. Det kan du læse mere om her.