Folket har reddet mødre på Folkemødet

FN-forbundet fejrede fredag på Folkemødet med at sætte fokus på mødredødelighed i samarbejde med UNFPA (FN’s befolkningsfond). Teltet var fuldt af engagerede Folkemøde-deltagere, som aktivt deltog i debatten, om hvor det er vigtigst at sætte ind, for at hjælpe verdens mødre. Afstemningen resultererede i et ønske fra folket om at investere i oplysning, uddannelse og rene klinikker.

Se hele FN-forbundets program til Folkemødet her

Hvad sagde folket?
"Alt er jo vigtigt, jeg kan ikke vælge!" blev det sagt af en af  deltagerne, som bad om at få lov til at stemme på alle løsningsforslag, (pånær afholdenhed, "det virker fjollet"). Hun var sygeplejerske og kom frem til, efter nøje gennemgang af de forskellige løsningsforslag, at verdenssamfundet bliver nødt til at arbejde sammen på tværs af områderne (oplysning, undervisning, rene klinikker, ligestilling, prævention etc.), for at komme frem til et resultat. Morten S. Bager fra Radikal Ungdom mente, at seksualundervisning var nøglen til at knække mødredødelighed, mens afdelingen for bæredygtig udvikling stemte på ligestilling som løsning. Anne Poulsen fra WFP (FN's Fødevareprogram) mente, at det handlede om ernæring, mens to gutter fra DR Ultra påpegede, at rene klinikker var vejen frem.

Skærmbillede 2014-06-13 kl. 23.13.29

Hvorfor lige mødre?
Vi nærmer os med hastige skridt udløbsdatoen for 2015 Målene. Dét mål, som er længst fra at være opnået, er målet om at reducere mødredødelighed. Hver dag dør ca. 800 kvinder i forbindelse med graviditet. Det svarer til, at en mor dør hvert 2. minut. Og for hver mor, der dør, er der 20 andre, som får alvorlige mén af graviditet og fødsel. En mor, der overlever, er en mor, der kan give sit barn en god start på livet, og kan bidrage til positiv udvikling for barnet, familien og samfundet. En mor, der dør, efterlader et barn og en familie med alle odds imod sig. De fleste af stemmerne endte på oplysning, uddannelse og rene klinikker, som deltagerne mente både var forebyggende og øjeblikkelige løsninger på mødredødelighed.

Skærmbillede 2014-06-13 kl. 23.14.46