Israel skal stoppe de ulovlige bosættelser

"Israel skal stoppe de ulovlige bosættelser" - sådan lyder overskriften på en ny udtalelse fra FN-forbundets bestyrelse. "Det er derfor på tide, at Danmark og andre venner af Israel åbent og direkte siger til den israelske regering, at en udvidelse af de israelske bosættelser vil føre til ændringer i det økonomiske og politiske samarbejde med Israel. Nye bosættelser kan ikke accepteres," lyder opfordringen fra FN-forbundets bestyrelse.

Israel skal stoppe de ulovlige bosættelser

Oslo-aftalerne, der førte til oprettelsen af det palæstinensiske selvstyre, blev vedtaget for cirka 20 år siden og gav håb om fred mellem israelere og palæstinensere. For et år siden blev Palæstina optaget i FN som "non-member observer state". Så sent som i februar 2013 erklærede Israels premierminister Netanyahu, at en fredsslutning mellem israelere og palæstinensere må ske inden for rammerne af en to-statsløsning.

Men nu har Israel planer om at opføre 24.000 nye bosættelser på Vestbredden og i det østlige Jerusalem. Det vil være et klart brud på folkeretten og til stor skade for mulighederne for at skabe fred imellem Israel og Palæstina.

Israels bosættelser i besat land er f.eks. direkte i modstrid med artikel 49 i den fjerde Geneve-konvention, der utvetydigt slår fast, at en besættelsesmagt ikke må deportere eller overføre dele af sin egen civilbefolkning til det område, den besætter.

FN-forbundet mener, at de ulovlige israelske bosættelser helt kan ødelægge mulighederne for en to-statsløsning og dermed fredsprocessen.

Det er derfor på tide, at Danmark og andre venner af Israel åbent og direkte siger til den israelske regering, at en udvidelse af de israelske bosættelser vil føre til ændringer i det økonomiske og politiske samarbejde med Israel. Nye bosættelser kan ikke accepteres.

FN-forbundets bestyrelse, den 12. december 2013

For kommentarer og uddybning, kontakt venligst:

Ole Olsen, formand for FN-forbundets menneskerettighedsudvalg

Telefon: 30 59 26 88

Lave Broch, formand for FN-forbundets fred og konfliktløsningsudvalg

Telefon: 28 92 21 27

Jørgen Estrup, FN-forbundets landsformand

Telefon: 30 70 33 25

Du kan læse mere om Israel og Palæstina konflikten på United Nations Human Rights og læse den seneste rapport, som blev præsenteret ved dette års Generalforsamling i FN.